Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysen full med zuccihni - hur gör jag nu?  (läst 1264 gånger)

Ingrid Swedenborg

Frysen full med zuccihni - hur gör jag nu?
« skrivet: 19 aug-24 kl 11:51 »
Har fått en otrolig skörd av zucchini i år - och plantorna bara fortsätter producera! Det är väldigt roligt och jag har gett bort många. Brukar göra smoothies och tänker använda zucchini till det istället för att köpa frysta grönsaker i vinter.
Men frysen är nu fylld av riven zucchini och har inte plats för en till frys. Ska jag torka zucchini istället? Någon som har gjort det? Och ska jag torka zucchinin och köpa en torkugn typ denna https://www.smartfritid.se/evermat eller hur gör ni?
Gurkan har jag lagt in och tomaterna äter jag färska - så det går åt ändå.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frysen full med zuccihni - hur gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-24 kl 13:35 »
Det funkar att torka zucchini antingen i ugn eller i en liknande tork som du länkade till. Tar ingen plats alls som torkade.
Torkad zucchini har jag använt i soppor, grytor och köttfärssås.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ingrid Swedenborg

« Svar #2 skrivet: 19 aug-24 kl 14:23 »
Tack, måste nog börja torka grönsaker, för släkt och grannar plus frysen är trött på min zucchini! Roligt problem att ha! Yess Kanske inte lyckas lika bra nästa år, men i år gick det absolut kanon. Kanske var det allt regnande.

Varg-älva

• Finland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-24 kl 16:30 »
Du kan ju också lägga in den. Jag gör oftast gurksallad av den. Alltså zucchini i stället för gurka. Funkar jättefint och det står sig gott och väl ett år i kylskåp eller källare. OBS! Inget ska kokas och igent extra vatten tillsätts, allt bara rörs ihop och får stå tills socker och salt lösts upp.

1,5 kg gurka/zucchini
0,5 kg lök
0,5 kg socker
50 g salt
4 dl ättika (10 - 12%-ig)
senapsfrön

Gurkorna/Zucchini och löken skärs i små tärningar. Allt blandas och läggs på burk. Förvaras svalt och håller sig gott och väl ett år (om det räcker så länge)
Man kan byta ut löken mot paprika om man hellre vill ha det, eller tillsätta lite röd paprika för färgens skull.

Man kan också grovriva allt, men det blir lite snyggare (och mer arbetssamt) med små tärningar.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 aug-24 kl 17:52 »
jag river maskinriver zuccinen, mikrar den sen så förlorar den massa volym.  Sedan in i frysen.   Gott i soppor och grytor.
Skänker ofta bort hela zuccini till grannar.

Stengrim

• -
« Svar #5 skrivet: 19 aug-24 kl 21:29 »
Låt den rivna zucchinin rinna av i sil, salta om den ska användas i mat så förlorar den mer vätska,  pressa ut så mycket vätska som möjligt och frys sen i platta paket.

Grönsaksröror av typen ratatouille går utmärkt att koka in på burk. Bra som måltidsbas och ger sommarsmak på vintern.

Zucchini är också väldigt gott på pizza.

Tångräkan

• Åland
« Svar #6 skrivet: 20 aug-24 kl 20:32 »
Det går bra att torka i vanlig ugn, 40 grader med luckan lite öppen. Skiva tunt, lägg i ett lager på bakplåtspapper och in i ugnen. Vänd dem några gånger så blir det bra. De krymper massor.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 21 aug-24 kl 10:04 »
Zucchinis brukar vi äta färska och sen låta växa till sig och bli stora i slutet på säsongen och sen skörda och låta dem stå inne och då håller det runt 4-6 månader i rumstemperatur. Hade använt min frys till andra saker som är knepigare att förvara på andra sätt :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #8 skrivet: 22 aug-24 kl 11:10 »
Zucchinis brukar vi äta färska och sen låta växa till sig och bli stora i slutet på säsongen och sen skörda och låta dem stå inne och då håller det runt 4-6 månader i rumstemperatur.

Är det någon speciell sort som klarar det? Med bra skal? Som vissa pumpor.
Livet suger

Sjöborgen

• Är som vi är!
    • Småland
    • Malin & Peter på Sjöborgen
« Svar #9 skrivet: 25 aug-24 kl 10:38 »
Zucchinis brukar vi äta färska och sen låta växa till sig och bli stora i slutet på säsongen och sen skörda och låta dem stå inne och då håller det runt 4-6 månader i rumstemperatur. Hade använt min frys till andra saker som är knepigare att förvara på andra sätt :)

Håller med, precis så gör vi också. Gott att ha "färsk" under vintern. Har fortfarande idag 25aug 2024 kvar av 2023´s skörd i skafferiet.
Heltidsjälvhushållare sedan 2012, utflyttarbrev i Tidningen Åter 4/13

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-24 kl 18:34 »
Är det någon speciell sort som klarar det? Med bra skal? Som vissa pumpor.

Tycker det funkar bra medd alla bara de är tillräckligt stora.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Be

• Finland
« Svar #11 skrivet: 26 aug-24 kl 10:36 »
Ordentligt stora zucchinin lär ska fungera bra till mjöl. Måste bara vara absolut torrt innan man packar in för förvaring, så att det inte börjar mögla.

Som med det mesta kan zucchini också mjölksyras, håller ungefär lika länge som syrad gurka.
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 26 aug-24 kl 15:48 »
Ordentligt stora zucchinin lär ska fungera bra till mjöl. Måste bara vara absolut torrt innan man packar in för förvaring, så att det inte börjar mögla.

Som med det mesta kan zucchini också mjölksyras, håller ungefär lika länge som syrad gurka.
Dock ska man helst syra på små...   Då behåller dom formen bäst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Be

• Finland
« Svar #13 skrivet: 27 aug-24 kl 12:11 »
Dock ska man helst syra på små...   Då behåller dom formen bäst.

Ja så är det nog! De har säkert mer spänst kvar i cellerna. Finns gott om anvisningar för hur man syrar t.ex. just zucchini om man söker på internet.

Här också en länk till instruktioner jag tänkt testa för zucchinimjöl: https://commonsensehome.com/zucchini-flour/
Ingen människa är illegal

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 4 användare
sayerbýr, Efwa, Bortan, Musses

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser