Ja något är det med huset tror jag, då jag också hostar och är torr i halsen på natten. Jag får köpa en hygrometer och kolla hur torrt det är i rummet
Det där är besvärligt, och visst påverkar husets luftfuktighet (och kanske annat också som avgår från byggnaden). Här i huset så har vi det helt klart för torrt på vintrarna för att ögon (framför allt mina) och luftrör skall må bra, men frun tror på mögel. Jag har mätt luftfuktighet och koldioxid, och märkt att vi sover sämre när koldioxidhalten är högre. Det behöver dock inte betyda att det är den höga koldioxidhalten vi reagerar på, för när den är hög har den luftmassan varit i huset länge. Ett av barnen har dock sitt sovrum (och spelhåla) på bottenvåningen där det kommer in mycket frisk uteluft och lite från huset eftersom dörren oftast är stängd, och han är den av oss som är mest täppt.
Vår vind påminner om din, svagt angripen av mögel, men har betydligt mer skit och dessutom en hel del getingbon modell större. Men som sagt så går luften ut genom vinden, inte åt andra hållet. Under huset, torpargrund, finns mer mögel. Inte mycket som är aktivt, men huset har varit dåligt uppvärmt i kanske 20 år i slutet av 1900-talet och då har svamparna haft sin storhetstid. Golvet är inte tätt, och vinden är inte tät, så huset fungerar som en skorsten vintertid när innanfönstren sitter i, varm luft stiger uppåt. Eftersom frun var orolig och jag ville testa (hon kunde ju ha rätt), så satte jag en fläkt som skapar ett undertryck under huset så att luften tar vägen ner genom golvspringor och skarvar mot väggar, så jag kan utesluta det som jag ser som den enda stora källa till mögelsporer som skulle kunna påverka inomhusmiljön. Den fläkten har varit igång över 5 år och ingen skillnad har märkts.
Jag märker skillnad när jag sover på hotell, men de har en annan luftfuktighet.
Man kan också vara känslig för annat som huset slår ifrån sig, och som märks mer när man tätar till på vintern. Min mor hade problem med lukten av trä, hon kunde få som andnöd av sågspån.