Om det står LS (limited slip) i beteckningen för en olja har det inget alls att göra med hypoidklassning som t ex GL5 (även om det nu oftast är GL5-oljor som får LS-tillsatser.
De tillsatserna är till för att få diffbromsar att fungera bra utan att hugga, en del personbilar, jeepar och liknande med diffbroms kräver LS-olja.
LS-tillsatserna gör knappast någon skada i en slutväxel som inte kräver sådana, men LS-oljan är å andra sidan onödigt dyr och bör inte användas där den inte behövs.
När det gäller ATV, kolla också vad som står i tillverkarens instruktionsbok, verkstadshandbok och smörjschema. Visserligen kan de uppgifterna stämma dåligt med de oljekvaliteter som är gångbara idag, om maskinen är gammal. Men å andra sidan är det vanligt att de där oljeguiderna får saker om bakfoten eller har rena tryckfel, så man bör gärna försöka hitta flera källor och jämföra för att vara på den säkra sidan.
Man kan naturligtvis också kolla vad den befintliga oljan är av för kvalitet - det är ju ganska lätt att avgöra med viskositet, färg, lukt, hur den känns om man gnuggar den mellan fingrarna osv.