Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Halland Hel ekologisk Råg sökes  (läst 2626 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Halland Hel ekologisk Råg sökes
« skrivet: 06 jul-23 kl 07:10 »
 Söker hel ekologisk råg till brödbak. Där går runt 30 kg / år i detta hushåll. En eller två 25 kg säckar önskas.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Carolus

• Skåne
SV: Hel ekologisk Råg sökes
« Svar #1 skrivet: 07 jul-23 kl 01:21 »
Du skulle kunna pröva hos www.kallunda.se/gardsbutik/

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #2 skrivet: 07 jul-23 kl 06:51 »
Du skulle kunna pröva hos www.kallunda.se/gardsbutik/

Tack för svar Carolus, men min tidigare leverantör LundensEko <info@lundenseko.se>meddelade att de hade transport ner till Halland så nu beställde jag genom dem.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

carlie2

• Stadsbo
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-24 kl 06:57 »
Jag har till övers.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 19 aug-24 kl 20:09 »
Jag har till övers.

Undrar om du har bakat med den rågen?
Har prövat från en säck jag köpte men det blev som dödbakt. Det var också svedjeråg. Det är surdegsbröd jag använder rågen till.
 Har du nått falltalsvärde?
Den råg jag skördat ligger nu på min lastbil och väntar på transport till tröskan.
Talade med en man här i byggden att man kunde lämna in säd och få faltalet mätt.
 Du vet: x antal g mals, blandas med, kokas x sekunder i provrör, tiden det tar för nålen att sjunka genom gröten är falltalet. Ända sättet att mäta bakegenskaperna. Och så har det varit länge.

carlie2

• Stadsbo
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 18 sep-24 kl 12:19 »
Jag har kokt rågen som ris hitintills. Hade jag haft tillgång till en kvarn så hade jag malt och bakat. Falltalsvärde är inget begrepp jag är bekant med så du kan ana vad svaret är där. Nej, jag har inget falltalsvärde.
Ja alltså en plätt som känns rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare
Alicia.johansson, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser