Tänk på att renhållning av motorn på en åkgräsklippare också innebär att ta av fläktkåpan och blåsa rent med tryckluft regelbundet. Om det är en sidventilmotor, ska man speciellt se upp kring ventilstyrningarna där det finns gott om skrymslen där gräsklipp kan fastna, vid avgasventilen blir det också hett så gräsklippet lätt bränner fast. Om motorn får gå utan kylning där så dröjer det inte länge innan avgasventilens styrning blir glapp, med hög oljeförbrukning och blårök som följd.
Uppsamlare kan vara ett bekymmer. De uppsamlare som kopplas direkt till klippaggregatets utkast är ofta irriterande små och fungerar dessutom dåligt om det är blött och långt gräs.
Uppsamlare som dras efter gräsklipparen och som har en roterande borstvals för att få upp gräset, brukar kräva att man kör ganska fort för att det ska bli fart på uppsamlingen. Om man krypkör/precisionskör får man ofta inget alls i uppsamlaren. Jag har själv en sådan uppsamlare och funderar allvarligt på att avskaffa driften av borstvalsen från uppsamlarens hjul, och driva den med en elmotor istället, så den kan få gå med konstant varvtal oavsett hur sakta man kör gräsklipparen.
Vid tvättning av klippdäcket är det ju bekvämt att använda högtryckstvätt, men var försiktig kring knivlagren, även om lagren är tätade tar sig en vattenstråle från högtryckstvätten in i dem ändå.
Håll också koll på mellanhjul, spännrullar mm i remdriftmaskineriet och åtgärda ev saker som sitter löst eller börjar låta illa, innan de totalhavererar.
Om du kan välja mellan klippare med mekanisk växellåda eller hydrostatdrift, så är det värt en hel del extra pengar att få en klippare med hydrostat. Lite mer krävande i underhåll beträffande oljebyten och ev rengöring av filter, men många gånger mer lättkörd och smidig.