Jag hade ätit det om det var gott och smakade ungefär som vanligt.
När vi hade mjölkkor, tog jag in spenvarm mjölk, satte en stor 4 L rostfri skål full med mjölk framför brasan på lagom avstånd (på en köksstol) och rörde i lite A-fil från ett vanligt mjölkpaket. Filen riktigt sprakade i munnen och kunde stå länge i kylen sen, ibland gjorde jag mjukost av den genom att hetta upp lite så det skar sig, sila i kaffefilter, göra små mjukostar med salt och någon krydda, vitlök, svartpeppar, persilja eller så.
Det blev världens härligaste fil, överst blev gräddfilen förstås, eftersom ej homogeniserad mjölk delar sig så grädde kommer överst, mindre lager och fetare grädde ju längre mjölken fick stå i kylen, bra att veta om man tex ska göra smör.
Det var mycket snack om att man inte fick ta egen mjölk när man sålde utan att man skulle köpa den från mejeriet man lämnade till, för att då var mjölken pastöriserad. Men vad jag vet var det fler som fick tex salmonella av mejerimjölken än kobönder. Jag gick en kurs om mjölkning och där fick vi lära oss att fick man för mycket mjölk så kunde man blanda i fil och förvara och ge kalvarna, har jag aldrig provat, alltid gett varm mjölk direkt från kon eller mjölkpulver man köpte.
Vad jag vet hade alla bönder olika fil förr, eftersom det kom lite olika (snälla) bakterier i mjölken när man gjorde fil, därför vi har så många olika filsorter. Smakar det bra så är det ok. Baka på det om du känner dig osäker eller använd i sås då istället så blir det ju upphettat.
Jag bodde på koloni en sommar när jag var liten (stadsbarn) och det kom ett sånt oväder så vi blev väckta mitt i natten, fantastiskt vackert var det, blixtar över havet. Sen på morgonen fick vi ingen mjölk till frukost, för all mjölk hade surnat, så kan det gå när man inte har pastöriserad och homogeniserad mjölk.
Jag hade förstås värmt mjölken innan jag blandade i yougurth. Jämför med att ha kallt eller ljummet degspad till jästen. Det går mycket fortare om det är 37 grader, så slipper man någon ovälkommen bakterie som dyker upp medan man väntar på att det ska bli klart.
Kolla de här trådarna, intressant:
Samlade mejerirecept och Ysta ost med vinäger?