Mina hedemora börjar närmar sig att snart lägga ägg. Kanske dröjer några veckor till, bara en av dem som fått röd kamm än, de andra lätt ljus rosa/lila. Hur som.
Jag känner mig lite osäker i frågan om värpfoder. Jag har gett dem granngårdens ekologiska basfoder idag. Vill ha ett sojafritt foder.
Uppfödaren, som har både hedemora och en stor besättning Lohman sa att jag inte skulle ge värpfoder till hedemora. För att de klara sig gott på basfoder- tillskillnad mot värphöns. Hon tyckte inte man skulle pressa dem att värpa fler ägg än de var tänkta för.
Men alla jag känner som har höns ( även hedemora) har värpfoder och jag försäljare på foder säger så klart värpfoder- men försäljaren köpte även uppfödarens tänk.
Så, blir det någon större skillnad i antal ägg med värpfoder och vad innehåller värpfoder som hönan kan behöva/ inte behöva?
De får naturligtvis fri tillgång till snäckskal och fri tillgång till flera hektar grönbete under barmarksäsong. Förutom basfoder, en hönsmixblandning på vete, korn och hel majs. + matrester och grönsaker, frukt nästan varje dag.