Provade sådant för länge sedan hos mina föräldrar, praktisk erfarenhet visade att man får ett väldigt starkt koncentrat om man låter kryddorna dra länge, man får nog som sagt smaka av när man tycker att det är lagom innan det börjar bli beskt.
Har man inte druvor kan man säkert använda blåbärsdricka blandat med litet lingon eller hjortron, eller vad man nu tycker om, men ren hjortron skall ha mindre dominerande kryddor tror jag (hjortron har man ju dock nästan inlåsta i kassaskåpet idag... ha ha Det är väl mer Norrmännen som använder dem i fjälltrakterna tror jag.) , annars tar kryddorna över men lingondricka tål hård kryddning.
Jag tror inte att man behöver ha i så fruktansvärt mycket socker som köpeglögg om man gör egen från riktiga bärsafter man gjort själv av egna bär.
Jag brukar alltid ha i mindre socker och frysa det man inte använder den närmsta veckan när man kokar saker på riktiga skogsbär, bär brukar jag frysa råa, så om du har det kan man säkert koka koncentrat av lingon direkt om man gör det starkare och silar av, man kan säkert göra sylt av bären man silar av.