Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Musurin lukt kvar på ohyvlad trävägg - använda Stalosan F?  (läst 740 gånger)

Dre

• Gotland
Hej!

Har börjat iordningställa en gammal bod: ohyvlat virke i golv och väggar, plåttak, tror från 70-talet. Ingen el/värme.

Tidigare ägare har av outgrundlig anledning valt att trycka in gul isolering mellanväggarna och sedan försegla med wellpapp, masonit och plasttapet. där har de sedan förvarat fiskenät, vattenslangar och allehanda... De har också täppt igen alla små lufthål med gul isolering. Inte en ventil i sikte.

Har nu under ett par månader rivit ner dessa lökskal av mögel och tätningsmani och märkt att möss genom åren haft himla trevliga bon i isoleringslagret: FULLT med musbajs och all isolering luktade kiss. Hela boden har luktat fruktansvärt av mögel och ÄCKEL.

Allt mög är nu utrivet och träväggarna åter blottade. de flesta bräderna är jättefina! Har öppnat upp ventiler och vädrat järnet en längre tid, sprutat vatten med högt tryck, skrubbat med linoljesåpa och nu sist idag dragit över kalkvatten/kalkfärg (ska bli hönshus). Medans jag hållit på under månaderna har lukten i boden blivit mycket bättre, vågar nästan påstå att den försvunnit helt. Men efter att jag svabbade på kalket idag så började det lukta musurin igen från den mest ansatta väggen.

Har inte jobbat med kalk på detta vis innan, så vet inte om kalken kan hjälpa till med lukten, när den torkat, om lukten bara kommer fram när träet är riktigt fuktigt, vilket det ju bara ska vara när det blir tvättat framöver, eller om jag måste försöka tvätta bort muslukten igen.

Läste om Stalosan F, jag är dålig på kemi, men den verkar hjälpa mot ammoniak, kan detta vara till hjälp i mitt fall?

Något annat förslag, gå tillbaka till såpan, fortsätta med kalket?

(När jag var i kontakt med anticimex och Ljungby Fukt för några år sedan, då möss hade kissat i golvisoleringen i boningshuset rekommenderade de att bara ta bort isoleringen och afaplattan och låta bjälkar och innegolv torka, eftersom eventuella rengöringsmedel kunde reagera med tryckimpregnerat material i krypgrunden. Det gjorde vi och har avfuktare och utsugsfläkt därnere och det verkar funka bra. Är inte nere och kontrollsniffar för visso. Men till hönsens bod har jag ingen möjlighet med mekanisk frånluft, så där måste det vara en sund luftmilljö för dem.)

torbjorn

• Medelpad
SV: Musurin lukt kvar på ohyvlad trävägg - använda Stalosan F?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-24 kl 22:25 »
Som synes i produktbeskrivningarna hos nasarna som säljer Stalosan F, så är det ett bakteriedödande preparat. Det har förmodligen ingen effekt alls på lukt.

Har lukten inte försvunnit genom tvättning med såpa och andra alkaliska saker, så är det synd att du redan har dragit på kalk där. Det hade varit bättre att först skrubba med någonting surt, skölja bort/neutralisera det noga samt låta det hela vädras några månader till innan kalkningen.  Nu när kalken redan är på plats så får man nog helt enkelt låta det vara som det är och hoppas på att tidens tand får lukten att försvinna så småningom.

Dre

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 08 jul-24 kl 23:19 »
tack för svar, det låter klokt!

fasiken också att jag slaskade på kalken idag.
kanske kan jag spola/borsta av kalken imorgon? Det är en liten bit på en 2m2 vägg som luktar, så inte så stor yta att jobba på. lukten kom fram igen när den blev blöt med kalken, efter sköljning och såpan luktade det inte som jag märkte av.

Skulle något surt kunna vara tex ättika?

jag hade tänkte göra ett lager till med kalkfärg, tror du jag ska strunta i det istället?

Hade tänkt måla om utsidan av boden senare i sommar, den har nog bara blivit målad när den sattes upp, med såndär typisk brun 70-talsfärg. den är väldigt blek och liksom sliten, färgen (tror dock ej det är linoljefärg) Är det bättre att avvakta med att måla utsidan så inte muslukten liksom isoleras på insidan av bräderna?

von tratt

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jul-24 kl 23:44 »
Det kanske hjälper att slipa / blästra / skrapa? En såndär speedheater som var i ropet för några år sedan, undrar om inte hög värme kan "katalysera" bort de dumma molekylerna? Här är jag förvisso ute på hal is.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-24 kl 00:25 »
Ättika går säkert bra. Eller ozon.

Om du skall köpa något färdigt medel att spraya på så googla på "Piss Off Urinsanering" eller Urine Off, det är medel framtagna för att ta bort pisslukt.

Dre

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-24 kl 14:01 »
tack för tips!

var uppe och sniffade på väggen i morses och nu när väggarna torkat upp lite är lukten borta igen (dock har dörrarna stått öppna, så kanske lite kvar).

Så kommer nog inte skrubba eller slipa mer i nuläget, utan tror det bästa är att det får torka ordentligt innan det kommer in djur. sedan får jag se till att det är bra ventilation så det aldrig blir fuktigt så doften aktiveras igen.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 09 jul-24 kl 15:54 »
Att värma kan göra så att lukten/musurinet stannar kvar. Titta på hur man tvättar rent efter hund och katt piss/skit. Finns bra sprejer som tar bort lukten med hjälp av enzymer, och de funkar bra. Annars bikarbonat, vinäger blanda och spreja på

Dre

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 09 jul-24 kl 19:08 »
har inte tänkt värma på det utan abra låta allt torka. det är ju förvisso sommar, så visst är det varmt.

ja bikarbonat och ättika/vinäger är ju toppen för doftneutraliserande, tack för tips! Kan ju spruta på om det börjar lukta igen.
« Senast ändrad: 09 jul-24 kl 19:15 av Dre »

von tratt

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 jul-24 kl 02:03 »
Att värma kan göra så att lukten/musurinet stannar kvar.

Åhå! Det hade jag ingen aning om.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Dre

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 30 sep-24 kl 18:08 »
Hej!

hade ett nytt problem att fråga om, och såg att jag kunde uppdatera hur det gått med muskisset :)
skrubbade med linoljesåpa, lät torka och vädra (tack för en varm och torr sommar). ev sprayade jag ett varv med ättika, minns inte riktigt. slaskade sedan på med min kalkblandning, lät torka igen och har än inte märkt av något mer av lukten. allt gott :)

tack för alla tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (2 dolda)
Elin Hägglund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser