Oki då men lite lustigt att hundar med dåliga höftleder rekommenderas drag träning då?
Lite märkligt att dragträning har rekommenderas då kan man ju tycka om den nu är så skadlig ? Men självklart belastar man ju inte en otränad hund oavsett vad man gör utan bygger man ju upp undan för undan .
Det är mycket riktigt inte dragträning (eller klövjning) i sig som är skadligt, utan att belasta en otränad hund. Själva poängen med fysträning av hundar med dåliga leder (oavsett om det är klövjning, drag, vattenpromenader, sandbacketräning eller annat) är som någon annan sa just att bygga upp muskulaturen så att musklerna fyller sitt syfte att stödja upp skelettet.
Sen det absolut bästa är så klart
varierad träning! Jag kan varmt rekommendera boken
Fysträning av hund av Holmgren, Rosén och Söderström Lundberg (ISBN 978-91-5342853-4), den är inte ett djuplodande referensverk om någon enskild metod utan tar upp en del om det mesta inklusive lite teori bakom. Den är nog en av de hundböcker jag har som jag oftast plockar fram ur bokhyllan.
Tack för alla era svar. Har blivit lite klokare, fast jag har ändå tänkt lite som er. Vänta tills han är färdig och sen börja bära lite tomma väskor kortare stunder m.m.
Har en Rottweiler hane på snart 1 år. Som ska få börja jobba när han blivit lite större
En rottweiler på ett år borde absolut kunna börja bära en tom klövjeväska utan problem, men däremot skulle jag vara väldigt försiktig med ytterligare belastning ett tag till. Jag har en hane i ungefär samma storleksklass och han fick börja bära tom klövjeväska vid ungefär 15 månaders ålder, och faktisk ytterligare belastning var väl några månader senare (vi tränade inte varje dag heller, återhämtningsperioderna är viktiga så jag skulle rekommendera max 1-2 ggr/vecka med belastning relativt vad hunden är van vid). Vill du vara lite praktisk så stoppa ner bajspåsar och liknande i den när ni går på era vanliga promenader.
Ska ni klövja mer allvarligt så rekommenderar jag också absolut att lägga pengarna på en riktigt bra väska istället för någon billig, det är värt varenda krona när man är någon eller några mil från hemmet eller bilen och hundens väska går sönder... (hör av dig via PM om du vill ha ett förslag, därifrån jag köpte väskan till min hane)
Och se till att få höfter och armbågar röntgade och avlästa innan du börjar träna hårdare, så du vet vad du har, och håll honom i bra hull (man
ska känna revbenen svagt när man för händerna längs med hundens sidor). Det gäller för övrigt oavsett, och speciellt på så relativt stora hundar.