Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duschsarg - alternativ?  (läst 1403 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Duschsarg - alternativ?
« skrivet: 12 mar-23 kl 06:07 »
Där vi bor nu är golvet rakt med en liten lutning åt fel håll, så vattnet rinner över hela golvet. Vi har tidigare bott på ett ställe som hade en sarg i stål med sådan där tätning under som man kunde ta loss o rengöra.

Men nu är det så att de kostar en hel del, är rätt lång bit (ska vara en rak sarg, inte böjd). Vi har sett på amazon en gummilist men det borde väl finnas nån billig list/rink/sarg eller har ni förslag på vad man kan använda?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-23 kl 10:17 »
Det fins också en möjlighet att använda "mjuk" tröskel . Dom fins hoss golvläggare. Metallkant med gummilist fins hoss din rörfirma.
kretslopp

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-23 kl 10:24 »
Det fins också en möjlighet att använda "mjuk" tröskel . Dom fins hoss golvläggare. Metallkant med gummilist fins hoss din rörfirma.

Är det typ silikon/gummi du menar med mjuk?

Det fanns badkar men tyvärr så blir det glipa på 15 cm så det rann lika mycket utanför när man duschade och omöjligt att få rent under.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-23 kl 11:34 »

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #4 skrivet: 12 mar-23 kl 13:16 »
Mjuk tröskelist brukar vara grå, rundad och 10 cm bred.

Duchkant, en 10-15 cm hög metallkant som står på högkant med en gummitätning i ett spår i botten.
kretslopp

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #5 skrivet: 12 mar-23 kl 18:05 »
En sån där?
https://ebygghandel.se/duschlist-vit-1700-rak-m-vaggfa.html

Haft en sån tidigare tyvärr var den för kort här. Den är lite för hög också, glömde skriva att det är ett rör också på ena väggen några cm från golvet så blir lite svårt att få fast den då tyvärr.

Mjuk tröskelist brukar vara grå, rundad och 10 cm bred.

Duchkant, en 10-15 cm hög metallkant som står på högkant med en gummitätning i ett spår i botten.

Aha men då är det en sådan du tänkte på som länkades  trodde det var en helmjuk som man fäste med silikon eller bara la.

Jag får titta lite var de har. Finns en t-list men den är värdelös hade en sån och den viker sig efter ett tag och tejpen är omöjlig att få bort sen.

 

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #6 skrivet: 20 mar-23 kl 22:43 »
Där jag bodde förut fanns duschen i en nisch där badkaret stått förut, ca 180 cm lång. Jag gjorde en sarg av en 12 cm golvlistprofil som jag målade med båtfärg. Satte också en cellgummilist undertill och kortändarna. Gjorde den också aningen längre än avståndet mellan väggarna så att den satt fast av sig själv.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-23 kl 20:48 »
Där jag bodde förut fanns duschen i en nisch där badkaret stått förut, ca 180 cm lång. Jag gjorde en sarg av en 12 cm golvlistprofil som jag målade med båtfärg. Satte också en cellgummilist undertill och kortändarna. Gjorde den också aningen längre än avståndet mellan väggarna så att den satt fast av sig själv.

Det lät smart. Vi fick tag i en silikonlist som är till för att dela av som är 10 cm hög, satte tejp under och tänkte täta med silikon, har inte fått upp den än, de ska titta ett hål som finns i mattan (efter badkaret) och de har inte varit här än.

Smart med båtfärg. Hade inte tänkt så långt. Om denna lösningen inte funkar kör jag på din. Mycket smidigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-23 kl 22:31 »
Varför använda just silikon för att täta med? Det finns ju andra slags byggtätningsmassor som inte riskerar att ställa till de problem med silikonsmitta mm som man riskerar med byggsilikon.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #9 skrivet: 14 apr-23 kl 07:47 »
Varför använda just silikon för att täta med? Det finns ju andra slags byggtätningsmassor som inte riskerar att ställa till de problem med silikonsmitta mm som man riskerar med byggsilikon.

Men oj, vad är detta? Aldrig hört talas om silikonsmitta?

Det står på silikonet vi köpte att den är speciellt framtagen och säker att använda i kök och badrum.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #10 skrivet: 14 apr-23 kl 12:32 »
Våtrumssilikon finns i både badrum o kök. byggsillikon är något annat och används mest utvändigt. Har aldrig råkat ut för silikonsmitta annat än när inkompetenta snickare använder silicon invändigt istället för acrylfogmassa.
Siliconsmitta kallas det när det finns silicon på ytor som skall målas eller ytbehandlas och där färg o dyl. inte fäster på  en sådan yta. finns tvättmedel för att avlägsna sådant. Däremot är det mer förekommande inom billackeringsbranschen då olika silikongrejor används på bilen . T.ex till gummilister,olika tätningar m.m och det kan ge upphov till problem vid om/bättringslackering. Dock finns det motmedel även här.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #11 skrivet: 14 apr-23 kl 15:26 »
Tror att rädslan för silikonsmitta kommer från flygindustrin. När man använder lim och det måste hålla så kan det bli kostsamt om någon förorenar lokalen.

Lite som att man överdriver renligheten och rädslan för bakterier, bara för att det är viktigt inom sjukvården.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Duschsarg - alternativ?
« Svar #12 skrivet: 14 apr-23 kl 18:03 »
Det finns många andra fall där man har fått stora problem med silikonsmitta också. T ex inom elektronikindustrin och billackering.

Det finns några saker man kan känna igen de sämsta sorternas silikontätningsmassor på:
-Det luktar ättika när de härdar.
-De är alltid av enkomponentstyp, inte tvåkomponent.
-Om de är transparenta, är de inte helt glasklara utan lite gråaktiga eller "dimmiga" i färgen. Om de är färgade så är de ganska svagt färgade och ser halvgenomskinliga ut i tunna skikt.

En del silikonmassor finns bara i en rödbrunaktig färgton och ingenting annat, de brukar vara bra. Likaså är det ett gott tecken om de är av tvåkomponenttyp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare
xaelanar, Hönshjärna, peterm, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser