Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man använda använt stekfett till????  (läst 3418 gånger)

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
Vad kan man använda använt stekfett till????
« skrivet: 17 feb-21 kl 12:07 »
Hej alla  ;D
När farsgubben lagar mat och ska steka så används det MASSOR av stekfett typ 150G för att steka 8 frukostkorvar :o och mor i stugan skäller på han för att det går åt så mycket fett plus att avloppspumpen har gett upp 2 gånger eftersom det legat en STOOR klump med fett i avloppstanken den vägde 5 kg eller mer...........
Så nu till min fundering, vad kan man använda begagnat stekfett till? Smörja in kängor och skor, eldstartare (sågspån eller kottar och stekfettet) men vad  mera kan använda fettet till??? Låt fantasin flöda nu 8)
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #1 skrivet: 17 feb-21 kl 13:06 »
"ensamvarg!"

Hade en god vän som hade gammalt stekflott! Jag eldade åt honom och i hans underförbränningspanna slängde jag i en del fett uppe på veden! Det gick bra, fettet brann rejääält! Men först av allt kan man ju steka nytt i flottet!
Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 17 feb-21 kl 13:34 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #2 skrivet: 17 feb-21 kl 13:22 »
Det enklaste är väl att lämna kvar flottet i stekpannan och använda samma flott vid nästa stekning.
Annars fungerar det bra att dryga ut hundmaten med, åtminstone om man inte har stekt alltför lökhaltiga saker.
Smörja bakplåtar kan man också göra med det.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #3 skrivet: 17 feb-21 kl 13:24 »
Beror säkert på vilken sorts fett det handlar om, men att koka tvål på frityrolja är väl en klassiker?
Ingen människa är illegal

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #4 skrivet: 17 feb-21 kl 13:33 »
Man får inte slänga fett och olja i avloppet!

Stekfett brukar jag torka med papper och sen tänder jag spisen med det.

Är det från stekt fläsk eller bacon så brer jag det på bröd istället för smör.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #5 skrivet: 17 feb-21 kl 13:35 »
Frityrolja annars, undrar om kan man blanda det med typ sågspån och använda som tändmedel i kakelugnen.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #6 skrivet: 17 feb-21 kl 17:20 »
Brukar elda små bitar papper som jag använder för att suga upp resterna ur stekpannan så det inte blockerar avloppet. Men spontant skulle jag inte använda stora mängder men har inte belägg för det. Men skulle vara intressant att veta, både om utsläpp och andra eventuella effekter.
Ingen människa är illegal

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #7 skrivet: 17 feb-21 kl 19:08 »
Frityrolja annars, undrar om kan man blanda det med typ sågspån och använda som tändmedel i kakelugnen.
Japp det har jag gjort och det funkar bra tycker jag  Yess
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #8 skrivet: 17 feb-21 kl 20:44 »
Perfekt till hemmagjorda Marschaller! Luktar gott också.  ;D  Annars, som nån skrev, sila det när det är varmt och återanvänd det sedan för stekning. Smörja på kläder skulle jag nog undvika, likaså att elda det i kaminen eller vedspisen, misstänker att det kan bli otäckt sot.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #9 skrivet: 17 feb-21 kl 21:33 »
En äldre man berättade för mig att man längre tillbaka i tiden i lantbruket OCKSÅ kunde använde flottet till handrengöring, särskilt ifall man mekat maskiner.
« Senast ändrad: 18 feb-21 kl 19:16 av Carolus »

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #10 skrivet: 18 feb-21 kl 02:08 »
Häll det i en burk som förvaras i kylen. Använd på mackan istället för smör. Man kan med fördel blanda i lite rostad lök i burken.  :D
Eller häll det i en burk och ge till fåglarna, blanda i solrosfrön och annat de gillar.
Annars som någon annan skrev häll det över hundmaten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #11 skrivet: 18 feb-21 kl 19:05 »
Om man ska använda flottet för stekning, smörjning eller rengöring så kan man med fördel sila det (som sagt) och då funkar ett vanligt papperskaffefilter bra om fettet är hett. Jag har testat det med baconfett och det blir så pass rent att bacondoften försvinner.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #12 skrivet: 07 mar-21 kl 11:21 »
Jag tog lite olja ur fritösen och blandade med sågspån och kutterspån och kompakterade ihop det i varsin mjölkburk, den ena med olja och den andra bara sågspån. Båda brann fint i kakelugnen. Jag tror den med olja brann bättre dock.

Jag tror det finns potential här att bli av med tre sorter av skräp, mjölkburkar, frityrolja och sågspån/kutterspån. Det som behöver förbättras är tillverkningsmetoden, nån sorts press som passar en 1-liters mjölkburk typ och det behöver bli lättare att blanda sågspånet och oljan och mata det i burken.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Vad kan man använda använt stekfett till????
« Svar #13 skrivet: 25 jun-21 kl 10:23 »
Jag har gjort såpa av gammalt stekfett. Det blev väldigt bra. Man måste dock veta om man stekt i rapsolja, kokosolja eller nåt annat. När man vet det är det lätt att koka såpa. Väg och räkna ut proportioner sen är det bara att köra. Räkna kan man göra på ex. soapcalc.net. Den är väldigt bra om man har  udda mängd olja. Fyll i hur mycket din olja väger så räknar den ut allt annat. 😁


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 2 användare
Hokuspokus, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser