Hej igen,
tack för svar. Det lät lovande och nu förstår jag!
Dock, nu har jag uppenbarligen gjort något dumt, och tyvärr misslyckats. Första försöket att bereda skinn, så jag får väl stå ut med lärdomen. Ullen lossnar nämligen...
Men det vore intressant att höra era åsikter om vad jag gjort för fel och framförallt vad jag skulle ha gjort annorlunda... I fredags tvättade jag skinnet i bad med lite såpa, 30-35 grader. Sköljde noga och hängde upp över en bock för att rinna av. Jag vred inte ur något alls i princip, för det är ett finullsskinn och jag är väldigt rädd att det ska tova ihop sig. Sen har jag haft skinnet hängande över denna bock till idag, tisdag, inne i köket med en byggfläkt konstant blåsandes på skinnets ullsida för att få den att torka. Inte varmluft, utan bara luft. Men jag har tyckt att det gått för långsamt med torkningen? Min plan var att få skinnet att torka tillräckligt under lördagen för att sedan frysa det och ta fram det idag tisdag när jag åter skulle ha tid att påbörja skrapningen. Men det har alltså inte torkat ordentligt på ullsidan förrän i går kväll, inte heller köttsidan har blivit så torr, eftersom den hängt "inåt" och jag förstått att man inte vill att den ska vara helt torr när man skrapar. Men nu när jag började skrapningen märkte jag alltså att ullen lossar, och det luktar också lite märkligt. Min gissning är att det tagit för lång tid att torka och därför har det ruttnat? Men hur skulle jag ha gjort? Borde jag inte alls ha tvättat? Eller skulle jag ha torkat på något annat sätt? Och vad ska jag göra nu? Kan jag dra loss all ull och använda den till något annat? Går det att garva skinnet utan ullen nu?
Tacksam för era tankar och funderingar så jag kan lära mig till nästa gång!
/Moster