Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns solceller på taket, vad gör jag nu?  (läst 1158 gånger)

Skogssnubben

• Närke
Finns solceller på taket, vad gör jag nu?
« skrivet: 15 mar-25 kl 20:52 »
Har köpt ett ställe där det finns en solcellsanläggning. Säljaren visste inget om det hela så jag kommer få testa mig fram. Anläggningen har stått kallt och oanvänt flera år, så batterierna har troligen frusit.

Det är 3 paneler. De är små så jag gissar kanske 100 w/styck.

Fattar att jag kan prova att ladda batterierna och se om de hoppar igång, annars köpa nya. Men kan jag testa att anläggningen fungerar även utan batterier? Dumt att köpa batterier så funkar ändå inte prylarna.

Sen undrar jag hur mkt man kan förvänta sig att de kan ladda batterierna på vintern? Jag behöver eg bara för lite belysning. Men kommer de ens klara det? Ganska värdelöst om jag bara kan få ljust när det ändå redan är ljust, men bara mörkt när det är mörkt.
Mitt i livet och med siktet inställt på att bygga upp mitt lilla pörte som ligger off-grid för att när barnen lämnat boet flytta dit på heltid.

von tratt

• Skåne
SV: Finns solceller på taket, vad gör jag nu?
« Svar #1 skrivet: 15 mar-25 kl 21:59 »
Supergrovt räknat, säg att du faktiskt har 300W. Det påstås kunna ge ca 300kWh / år. inte så mycket på vintern, säg 5%, 15 kWh, eller ca 4kWh per vintermånad. /30 dagar = 125 Wh per vinterdag. Det är inte inget, kanske precis lagom för lite belysning.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 15 mar-25 kl 23:08 »
Vilken typ av batterier är det? Bly, nånting nickelbaserat eller litiumjon?  Det är bara blybatterier som riskerar att frysa sönder. Men om de är relativt nya och i övrigt i bra skick, har de god chans att överleva en frysning. Dock kan de förstöras av sulfatering om de har stått urladdade länge.
Litiumjonbatterier totalförstörs om de blir alltför djupt urladdade. Eftersom de har liten självurladdning, är det knappast risk att detta inträffar om det finns ett riktigt gjort övervakningssystem/djupurladdningsskydd (BMS) i anläggningen.
Nickelbaserade batterier är de som tål bäst att bli lämnade för fäfot, men de har ju istället andra nackdelar (hög självurladdning, s k minneseffekt, stor skillnad mellan laddnings- och urladdningsspänning mm).

Det är inte alls säkert att anläggningen överhuvudtaget fungerar utan batterier, men skulle den vara avsedd för blybatterier och t ex 12 eller 24 V så kan du ju ställa dit några gamla halvdåliga bilbatterier för ett första test, om befintliga batterier inte alls är användbara.

Men titta närmare på anläggningen och kolla så mycket detaljer som möjligt nu när du har tillträde till den! T ex vilken systemspänning det är frågan om, kolla hur "intelligent" regulatorn tycks vara, osv osv.  Och det kan vara bra att se över alltsammans ur säkerhetssynpunkt också, även om det bara är 12 V så räknas den ju ändå som en starkströmsanläggning och det är du som anläggningsägare som har det fulla ansvaret för vad anläggningen eventuellt kan ställa till med.
Har man en offgridanläggning, hur liten den än är, måste man ha klart för sig att man måste fungera som sin egen elkraftingenjör, driftledare, maskinist, linjemontör osv osv, och man måste också skaffa sig tillräckliga kunskaper och färdigheter för att kunna fullgöra alla dessa uppgifter. Det duger inte med att googla eller fråga på forum varenda gång det är nånting.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 mar-25 kl 13:11 »
Om du tar några bilder på delarna så blir det lättare att ge råd. Om du nu kan få över bilderna till forumet, det kan vara svårare än att fixa en solcellsanläggning...

Och även om du är helt nollställd när det gäller el, så skaffa en billig multimeter (finns för en hundring på Biltema med flera), för det behövs för att kunna hålla koll och för följdfrågor när du börjar fixa med grejerna.

Och så ska du inte bli avskräckt av Torbjörns slutkläm, du lär dig under resans gång. Och friskt kopplat är hälften brunnet ;D

Skogssnubben

• Närke
« Svar #4 skrivet: 17 mar-25 kl 08:29 »
Om du tar några bilder på delarna så blir det lättare att ge råd. Om du nu kan få över bilderna till forumet, det kan vara svårare än att fixa en solcellsanläggning...

Och även om du är helt nollställd när det gäller el, så skaffa en billig multimeter (finns för en hundring på Biltema med flera), för det behövs för att kunna hålla koll och för följdfrågor när du börjar fixa med grejerna.

Och så ska du inte bli avskräckt av Torbjörns slutkläm, du lär dig under resans gång. Och friskt kopplat är hälften brunnet ;D

Tack. Jag har stor respekt för el, men jag är varken okunnig eller novis på området. Men ljust solcellsanläggningar och lågvoltssystem har aldrig varken intresserat mig eller varit aktuellt att lära mig. Så torbjorn har ju rätt; killgissningar på forum ska man inte lita på alltför mkt, men de kan hjälpa en att minska söktratten lite och snabbare hitta den fakta man behöver. Ibland är det en sån djungel där ute att man bara vill att någon ska peka ut en riktning.

Jag ska se om jag kan få upp lite bilder till nästa helg. Just nu har jag 1000 saker samtidigt som jag funderar på som alla är lika viktiga. :)
Mitt i livet och med siktet inställt på att bygga upp mitt lilla pörte som ligger off-grid för att när barnen lämnat boet flytta dit på heltid.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #5 skrivet: 24 mar-25 kl 07:39 »
Vilken typ av batterier är det? Bly, nånting nickelbaserat eller litiumjon?  Det är bara blybatterier som riskerar att frysa sönder. Men om de är relativt nya och i övrigt i bra skick, har de god chans att överleva en frysning. Dock kan de förstöras av sulfatering om de har stått urladdade länge.
Litiumjonbatterier totalförstörs om de blir alltför djupt urladdade. Eftersom de har liten självurladdning, är det knappast risk att detta inträffar om det finns ett riktigt gjort övervakningssystem/djupurladdningsskydd (BMS) i anläggningen.
Nickelbaserade batterier är de som tål bäst att bli lämnade för fäfot, men de har ju istället andra nackdelar (hög självurladdning, s k minneseffekt, stor skillnad mellan laddnings- och urladdningsspänning mm).

Det är inte alls säkert att anläggningen överhuvudtaget fungerar utan batterier, men skulle den vara avsedd för blybatterier och t ex 12 eller 24 V så kan du ju ställa dit några gamla halvdåliga bilbatterier för ett första test, om befintliga batterier inte alls är användbara.

Men titta närmare på anläggningen och kolla så mycket detaljer som möjligt nu när du har tillträde till den! T ex vilken systemspänning det är frågan om, kolla hur "intelligent" regulatorn tycks vara, osv osv.  Och det kan vara bra att se över alltsammans ur säkerhetssynpunkt också, även om det bara är 12 V så räknas den ju ändå som en starkströmsanläggning och det är du som anläggningsägare som har det fulla ansvaret för vad anläggningen eventuellt kan ställa till med.
Har man en offgridanläggning, hur liten den än är, måste man ha klart för sig att man måste fungera som sin egen elkraftingenjör, driftledare, maskinist, linjemontör osv osv, och man måste också skaffa sig tillräckliga kunskaper och färdigheter för att kunna fullgöra alla dessa uppgifter. Det duger inte med att googla eller fråga på forum varenda gång det är nånting.

Nu har jag haft möjlighet att ta en närmare titt på batterierna. Jag har tagit med dem hem för att se om jag kan få liv i dem igen.

Jag kan i princip inget om batterier. Ser bara att det är fritidsbatterier från Biltema. Artikelnumret finns kvar, men det är inte samma specifikation på Biltema nuvarande batteri som på de som fanns i stugan.

Jag kan inte avgöra tekniken men gissar väl bly. De väger bly iaf.  Beteckningen på dem är:
12 V / 100 Ah (20 HR)
810 A (CA) / 650 A (CCA) / 180 MIN (RC)

Jag fattar volt och Ampere, resten är grekiska.

Är det någon mening med att ansluta dem till en laddare och se? Något jag bör tänka på så jag inte spränger huset?

De har ju stått kallt och urladdade i flera år. Har förstått att även om jag lyckas ladda upp dem igen så kanske kapaciteten är rätt körd?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 24 mar-25 kl 10:34 »
I och med att det är fritidsbatterier (vanliga blybatterier) så kan du dra nytta av erfarenheter ur den stora tråden om bilbatterier. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.0

Men ett par tips för en första avsyning: Om någon batteripol sitter snett eller löst eller har så att säga tryckts upp ur batteriet, så har det bara skrotvärde kvar. Likaså om kortsidorna har svällt upp och känns hårda (uppsvällda men mjuka kortsidor är dock fullt normalt på ett gammalt batteri), eller om det finns någon spricka eller hål i kärlet där syra har runnit ut.

Mät spänning i batterierna innan du sätter dem på laddning, och ladda dem ett och ett, lämpligen med en rätt klen, gammaldags ointelligent bilbatteriladdare. Oroa dig inte för om ett batteri som har stått för fäfot länge inte vill dra någon laddström från början, det kan behöva stå på laddning några timmar eller t o m ett dygn innan det börjar dra ström om det är både djupurladdat och sulfaterat.
En del billiga gamla batteriladdare levererar så hög ström att säkringen går om man försöker ladda ett riktigt djupurladdat batteri. I så fall kan man begränsa strömmen genom att koppla en bilstrålkastarlampa i serie med batteriet en stund i början av laddningen.

Man får ganska bra betalt för blybatteriskrot nu, så tröskeln för att ge upp med ett halvdant batteri och ställa det på ett lass som ska säljas till skrotfirma är rätt låg.

Skogssnubben

• Närke
« Svar #7 skrivet: 26 mar-25 kl 11:07 »
I och med att det är fritidsbatterier (vanliga blybatterier) så kan du dra nytta av erfarenheter ur den stora tråden om bilbatterier. https://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.0

Men ett par tips för en första avsyning: Om någon batteripol sitter snett eller löst eller har så att säga tryckts upp ur batteriet, så har det bara skrotvärde kvar. Likaså om kortsidorna har svällt upp och känns hårda (uppsvällda men mjuka kortsidor är dock fullt normalt på ett gammalt batteri), eller om det finns någon spricka eller hål i kärlet där syra har runnit ut.

Mät spänning i batterierna innan du sätter dem på laddning, och ladda dem ett och ett, lämpligen med en rätt klen, gammaldags ointelligent bilbatteriladdare. Oroa dig inte för om ett batteri som har stått för fäfot länge inte vill dra någon laddström från början, det kan behöva stå på laddning några timmar eller t o m ett dygn innan det börjar dra ström om det är både djupurladdat och sulfaterat.
En del billiga gamla batteriladdare levererar så hög ström att säkringen går om man försöker ladda ett riktigt djupurladdat batteri. I så fall kan man begränsa strömmen genom att koppla en bilstrålkastarlampa i serie med batteriet en stund i början av laddningen.

Man får ganska bra betalt för blybatteriskrot nu, så tröskeln för att ge upp med ett halvdant batteri och ställa det på ett lass som ska säljas till skrotfirma är rätt låg.

Ville bara tacka för bra hjälp från dig. Jag följde dina instruktioner och hade tur att jag hade både en gammal osmart laddare, och så den smarta som fanns i stugan vid köpet. Tillsammans har de laddat ett av de två batterier till full kapacitet (12.8 V). Tog 1,5 dygn. Det andra står och laddar nu sen igår. Återstår att se hur väl de håller laddningen framöver. OCH om jag ens får igång solpanelerna och ladd-grunkan som hör till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 4 användare
jonne70, Nataks, Tur-Johan, Xroar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser