Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp som inte slutar gala  (läst 1505 gånger)

Fialotta79

• ~ INGEN KAN GÖRA ALLT, MEN ALLA KAN GÖRA NÅGOT ~
    • Södermanland
Tupp som inte slutar gala
« skrivet: 27 jun-24 kl 08:54 »
Hej

Vi är i en knepig sits.
Jag har alltid velat ha höns och tuppar, men jag har inte bott så att jag kan ha det, förrän nu.
Men grannarna som bor bara våningen över oss har skaffat 2 hönor och en tupp.
Jättetrevligt tyckte jag till en början.

Men. Tuppen håller oss vakna dygnet runt.
Jag har absolut ingen erfarenhet av hönsfåglar, men jag valde att komma med ett förslag kring tuppen som jag erbart tyckte kändes väldigt logiskt.

Se till att hönshuset är helt tätt från ljusinsläpp på nätterna och då borde inte tuppen gala hela tiden.

Men det är nu någon månad sedan jag föreslog det, men intresset i att testa finns inte.

Nu läste jag i en tråd här om att det är så man får göra.

Alla vet att tuppar gal, så nu när tuppen är hotad till frysen så måste jag agera!

Men, nu till det knepiga.
Gården vi bor på har 2 hus. I ena huset bor mannen som äger gården.
Ovanför oss bor paret som har fåglarna och vi alla på gården är goda vänner.
Mannen över oss är inte bara en granne, utan han är son till gårdsägaren.

Så vi vill verkligen inte göra oss ovän med någon.
Och jag vill absolut inte att tuppen ska behöva bli slaktad för att han gal, precis som alla andra tuppar.

Så, att täta hönshuset är enkelt då det är en ombygd kaninbur med en liten dörr med nät, så att bara sätta för med träreglar eller någon annan mörkläggning är det enda som krävs.

Men hur tusan ska jag få grannen att göra det i första hand?

Sen tänker jag att även tuppen själv måste bli trött på sig själv om han aldrig får en avslappnad vila.

Förlåt för en novell, men aktion "Rädda David" måste inledas.

Efwa

• Uppland
SV: Tupp som inte slutar gala
« Svar #1 skrivet: 27 jun-24 kl 09:28 »

Ok, lite hur det fungerar med galandet.

Tuppar gal när de vill. Vi har tuppar som gal när det är som mörkast på vintern, mitt i natten. De håller på så länge de vill, oavsett tid. Det betyder i praktiken att mörker inte löser frågan.

Vissa tuppar gal mycket, andra nästan inte alls. Vissa har genomträngande galande, andra mjukare. Vi har en av vardera.

Bor man nära en jordbruksfastighet så kan man bara fråga snällt om det går att lösa, annars är det bara att acceptera. Man kan inte bo ute på landet nära en jordbruksfastighet och ha krav på djuren de har, tyvärr. Förutom uppenbara lagbrott förstås.

Hade min granne kommit och bett mig fixa hönshuset för galandet hade jag förklarat att det inte löser något, att det är mer jobb än belöning för någon. Jag hade kunnat tänka mig att byta tupp till en som inte gal så mycket men det vet man inte förrän den bor på plats och jag skulle göra det när det passar mitt schema. Det vill säga inte detta år men kanske till våren när jag kläcker nytt.

Det är också viktigt att tuppen är en bra tupp för hönor och människor och om det är endast galandet som är problemet med en fantastisk tupp så är ett byte kanske inte aktuellt.

Fialotta79

• ~ INGEN KAN GÖRA ALLT, MEN ALLA KAN GÖRA NÅGOT ~
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-24 kl 16:15 »
Hej

Jag fick höra tidigare idag att tuppen ska tillbaka till uppfödaren.
Inte ens ägaren till honom står ut.
Så det löste sig till det bästa för oss alla.

Lite synd dock, han är väldigt trevlig att prata med

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 jun-24 kl 16:43 »
Tror vi har 7 tuppar, och som Efwa säger så har de olika trevligt galande. De triggar varandra, och på natten kan en bli skrämd och varna, och så hör de andra och håller med... Men man kan ta bort det värsta ljudet genom att ha dem inne i sina hus så de inte får gå ut i utegårdarna förrän man själv går upp, och det går rätt enkelt att ljud-dämpa deras hus en aning. Och vi har bara en granne som bor så nära att det låter mer än skatorna, och vi har inte hönsens hus åt deras håll. Men som sagt, djur låter på landet.

Tyvärr är den med gällast röst väldigt fin...

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 27 jun-24 kl 21:52 »
 Om inte tuppen slutar gala är den galen
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Efwa

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 28 jun-24 kl 08:39 »
Hej

Jag fick höra tidigare idag att tuppen ska tillbaka till uppfödaren.
Inte ens ägaren till honom står ut.
Så det löste sig till det bästa för oss alla.

Lite synd dock, han är väldigt trevlig att prata med

Haha, ja, detta är ju den bästa lösningen.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

930 gäster, 1 användare
silverjuggler

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser