Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävattack på dan  (läst 1762 gånger)

karsan

• Södermanland
Rävattack på dan
« skrivet: 20 jun-24 kl 21:16 »
Satt på uteplatsen med hönsen, 5 stycken, utsläppta i trädgården. vid 9-tiden.  Hörde en höna skrika bakom mig, bakom vindskyddet - ett enkelt plank.  Reste mig upp och gick runt planket för att kolla. Tog väl 15 sekunder,högst 30. Såg inget. Tänkte "hönorna har väl bråkat, och sedan gått in under buskarna". Men när jag sedan kallade in hönsen var en borta.  Och fortsatte  att vara borta.
 Fick sedan veta att att räv tagit höns någon km bort.  Och maken skymtade en räv på tomten på eftermiddagen.
 Villaområde utanför Stockholm.
 Bästa värphönan förstås. Ett par meter bakom ryggen på mig. Nu får hönsen stanna i hönsgården.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Rävattack på dan
« Svar #1 skrivet: 20 jun-24 kl 23:21 »
Rävhonorna tar risker nu när ungarna är hungriga. Längesedan nu, men frun fick en höna tagen framför fötterna av en duvhök.

Synd på hönan, det är sällan den sämsta som ryker först. Förutom då jag ringde hem och lilltjejen, kanske 6-7 år då, svarar att det är fest här, för höken har tagit arga tuppen ;D Hon gick alltid omvägar när den besvärliga tuppen var ute.

Efwa

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 26 jun-24 kl 09:07 »

Vi har blivit av med myskankor, kalkoner och gäss på sensommaren. Räv har kommit in på marken/tomten och tagit dem. Hönsen har haft stor hage med el att gå i men det gör de inte längre, de blir tagna av rovfåglar hela tiden.

Den svåra avvägningen när och hur mycket de kan gå ute innan de blir tagna är en ständig fråga.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-24 kl 21:21 »
Här har vi sedan några år två vallhundar som går fritt på tomten om dagarna. De håller duktig koll på räven, lon och är nog även lite avskräckande för höken eftersom de är fruktansvärt snabba att ta sig till det djur som skriker.

Ankdraken fick sig en omgång för några dagar sedan när han besteg en anka, och tupparna bråkar inte länge de heller...

Den ena hunden har dock lite mer vallinstinkt (eller blir uttråkad när vi inte jobbar så mycket med fåren som hon tycker) så ibland skall hönorna flyttas lite hit och dit... Men på det stora hela är hundarna ett stort plus för smådjuren på gården. Eller katten tycker inte det förstås, för hon vill varken bli vallad eller jagad.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 29 jun-24 kl 10:30 »
Ja, det är som sagt ett villaområde utanför Stockholm.  Först tänkte jag att det konstigt att räven var så närgången där det finns mycket folk. Sen kom jag på att det är förmodligen just därför. Villaområden är trygga för rävar.  Ingen här jagar och folk är djurvänliga.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 jun-24 kl 10:35 »
Vilket påminner mig om att någon gång för kanske 15 år sedan, var det en rävfamilj som bodde i villaområdet vid mitt föräldrahem. Rävungarna hade fått smak för kaffesump och brukade plundra morsans kompost på kaffefilter :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser