Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elmotor - vad har jag köpt egentligen?  (läst 16827 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #20 skrivet: 17 aug-18 kl 19:15 »
Här kommer bilder på kondensatorn. Den är 18 cm lång och ca 4,5 cm i diameter. I metall.

Clas i sjön har en 20 uF som reservdel till en pump för 160kr, det kan jag leva med om den verkar lagom stor. Jag har tyvärr inga vitvaror att plocka från men kanske nästa gång :)

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #21 skrivet: 17 aug-18 kl 21:51 »
Hoppade ändstycket till vänster på kondensatorn loss när det puffade till? Kanske kan vara värt att försöka få loss det helt och hållet och kolla om det bara har hänt något med kabelanslutningarna.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #22 skrivet: 21 aug-18 kl 09:05 »
Jag provar ikväll. Det satt fast med handkraft men kanske bara behöver lite övertalning med polygripen :)

Tror du det är 20uF?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #23 skrivet: 21 aug-18 kl 10:43 »
Inte orimligt. Med tanke på måtten och åldern på kondensatorn så är det nog snarare mindre än 20 uF än mer. Andra tänkbara värden kan vara t ex 12 eller 16 uF.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #24 skrivet: 24 aug-18 kl 10:09 »
Jag fick inte loss locket helt men sladdarna sitter fast som de ska. Ser ut som att de kanske blivit lite varma nån gång men inget stort.

Så, var hittar jag kondensator? Elfa har en uppsjö av olika sorter. Heter den här motorkondensator kanske? För det är inte en faskompenseringskondensator?

Eller köper jag en annan motor och slipper prova olika kondingar? Remskivan sitter som berget så det känns än så länge som ett dyrare och besvärligare alternativ.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #25 skrivet: 24 aug-18 kl 11:46 »
Elfa, Farnell, RS Components och andra elektronikdistributörer bör gå bra att köpa såna där kondensatorer från. Det är egentligen ingen skillnad om de kallas motorkondensator eller faskompenseringskondensator.

Men jag vill fortfarande hävda att det brukar vara enklare att hitta något elskrot att låna en kondensator från, åtminstone tillfälligt för provkörning, än att lägga ner besväret att köpa en ny. Andra exempel på prylar som ofta kasseras där man kan hitta sådana kondensatorer är vattenpumpautomater, små enfaskompressorer, kompostkvarnar, dränkpumpar mm.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #26 skrivet: 03 sep-18 kl 20:05 »
Jag köpte konding från elfa för en femtilapp.
Borde det inte vara uppmärkt + och -? Eller spelar de ingen roll?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #27 skrivet: 03 sep-18 kl 20:08 »
Nej, det är bara elektrolytkondensatorer som är polaritetsmärkta. Men de tål å andra sidan inte växelström, så de är ändå inte lämpliga i ett sådant här fall.
Det spelar alltså ingen roll vilken av kondensatorns anslutningar du kopplar vart.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #28 skrivet: 03 sep-18 kl 23:03 »
Så praktiskt, tack så mycket!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #29 skrivet: 05 sep-18 kl 20:43 »
Nu snurrar motorn fint igen. Jag provade 12, 16 och 20uF med obelastad motor och märkte ingen skillnad. Så jag testade en stund med hela bandslipen och 12:an, då blir motorn lite varm efter några minuter men det kanske den ska vara när den jobbar. Känns varmare än välling så jag gissar på 45 grader ungefär.
Tvekar en aning i uppstarten med den lilla kondensatorn så jag provar 16 och ser hur det verkar.

Men så skönt att få prova slipen äntligen! Grovslipade ett knivblad smitt av bilfjäder när jag ändå var igång :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #30 skrivet: 30 sep-22 kl 13:28 »
Nu snurrar motorn fint igen. Jag provade 12, 16 och 20uF med obelastad motor och märkte ingen skillnad. Så jag testade en stund med hela bandslipen och 12:an, då blir motorn lite varm efter några minuter men det kanske den ska vara när den jobbar. Känns varmare än välling så jag gissar på 45 grader ungefär.
Tvekar en aning i uppstarten med den lilla kondensatorn så jag provar 16 och ser hur det verkar.

Men så skönt att få prova slipen äntligen! Grovslipade ett knivblad smitt av bilfjäder när jag ändå var igång :)

Det här borde betyda att jag har två kondingar liggande någonstans. Kanske en av dem passar till motorn som driver fläkten i ässjan? Som jag måste snurra igång med handen?
Tänk vilken nytta man kan ha av sina egna inlägg :) Jag får traska ut och kika vad jag kan hitta.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #31 skrivet: 30 sep-22 kl 14:05 »
Sån tur hade jag inte. 6µF står det på den trasiga kondensatorn. Befarat trasiga ska jag kanske tillägga, jag har inte undersökt den.

Vad tror ni om motorskylten? Brukar man inte säga att Ampere x Volt = Watt? Har jag missat någon ytterligare faktor för jag får inte riktigt ihop det.

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #32 skrivet: 30 sep-22 kl 20:40 »
På typskyltar på elmotorer brukar effekten i W vara den mekaniska effekt motorn kan avge.  Den skenbara elektriska effekten i VA (spänning x ström) måste du multiplicera med motorns effektfaktor och verkningsgrad för att beräkningen ska gå jämnt ut.

Här blir alltså den skenbara effekten 220 x 0,75 = 165 VA.  Avgiven effekt är 60 W. 60/165 = 0,36 , så verkningsgrad x effektfaktor blir 0,36. Om vi t ex antar att effektfaktorn skulle vara 0,7 , så blir verkningsgraden 0,36/0,7 = 52 %. Inte vidare bra men inte helt orimligt heller för en liten enfasmotor.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #33 skrivet: 03 okt-22 kl 10:12 »
Tack Torbjörn! Det fanns ju en faktor där som jag inte hade en tanke på  :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #34 skrivet: 17 okt-22 kl 13:06 »
Nu är kondensatorn bytt. Jag gick emot mina principer och köpte en ny på amazon. Det var svårt att få tag på en utan att de var inblandade och de som hade att sälja skulle ha uppåt 100 till 150 spänn i frakt. Nu slutade det på 87 totalt.

Men vad fint motorn snurrar och driver min ässja nu! Bättre än när jag installerade den rent av, jag har hjälpt den i gång med handen i åratal.
Tack Torbjörn för alla dina bra och utförliga svar! Jag hade glädje av dem även till den här motorn.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #35 skrivet: 18 jul-24 kl 00:32 »
Nu är ju det här uppenbarligen inte en trefasmotor, utan en motor som är gjord för att gå som enfasmotor med startkondensator.
Det kan ju tänkas att den har haft ett kopplingsdoselock med genomföring för inkommande kabel, kanske även strömbrytare, som nu är borta.

Ett allvarligt fel i länken som Alexn72 postade (och i den kopierade texten) är att man har tagit totalt fel på prefix på enheten för kondensatorvärdet.  Det står "80mF per kW", skall vara "80uF per kW".  Att ta fel på en faktor 1000 tyder på att det inte kan vara någon elkunnig person som vare sig ligger bakom texten eller korrekturläsningen. Knappast ens någon som har gått ut högstadiet med godkända betyg.

Saker som kan vara intressanta för att avgöra hur den ska kopplas in är dels en bild på typskylten och dels uppgift om hur många ledare som kommer ut från statorlindningen till kopplingsplinten och hur de är märkta.
Jag gissar att det är fyra, och de heter U1, U2, V1, V2.

Vet du vad motorn har använts till, och om den har varit reverserbar eller bara är gjord för att rotera åt ett enda håll (i så fall finns det ofta en pil för rotationsriktning på typskylten, fläktkåpan eller annat lämpligt ställe)?

Jag harv samma problem ,, skulle vilja ha lite hjälp med ,, skickar upp ngr bilder på vad jag har denna vecka

SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #36 skrivet: 18 jul-24 kl 19:18 »
så ser min  ut nu  utan bygel bleck ,  hur man man koppla in?


https://ibb.co/syNwhJy

https://ibb.co/x2NdpR5

https://ibb.co/jkMKPTG

torbjorn

  • Inlägg: 13799
    • Medelpad
SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #37 skrivet: 18 jul-24 kl 23:20 »
Finns det något schema i locket till kopplingsdosan eller i dokumentationen för den maskin motorn hör till?

Nu syns det dåligt på bilderna men jag misstänker att motorn har varit inkopplad för att kunna reverseras med en yttre strömbrytare, det är i så fall därför det är så många ledare i anslutningskabeln.
Vilka polskruvar i kopplingsplinten har ledningar anslutna som går ner till motorns statorlindning? Det ser ut som om det skulle gå ledningar till U V W och X, stämmer det?  Om du ohmmäter mellan dem, är det två skilda lindningar eller verkar de vara hopkopplade någonstans? Har lindningarna samma eller olika resistans?

SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #38 skrivet: 19 jul-24 kl 09:39 »
Har ej ohm mätare ;( men så här är det kopplat på  bak och fram

https://ibb.co/LxcyNYF
https://ibb.co/BZ6gFjn

https://ibb.co/zbx7Gsz


Behöver jag sätta dessa bleck tvärs över som jag nu inte har på min motor eller är allt okej inkopplat?

Motor snurrar m,m  men vill veta om jag skall sätta dit dessa bleck som alla har

SV: Elmotor - vad har jag köpt egentligen?
« Svar #39 skrivet: 19 jul-24 kl 09:43 »
Nu syns det dåligt på bilderna men jag misstänker att motorn har varit inkopplad för att kunna reverseras med en yttre strömbrytare, det är i så fall därför det är så många ledare i anslutningskabeln.
Vilka polskruvar i kopplingsplinten har ledningar anslutna som går ner till motorns statorlindning? Det ser ut som om det skulle gå ledningar till U V W och X, stämmer det?  Om du ohmmäter mellan dem, är det två skilda lindningar eller verkar de vara hopkopplade någonstans? Har lindningarna samma eller olika resistans?



Hänger inte med alls  när du pratar så ,, jag är så jävla dålig på el

Svets är är expert på me el ,, nä ,,

om du skissar lite och markerar förstår jag allt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser