Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lyckas hitta lämplig fastighet?!?  (läst 2254 gånger)

Smålandstokarna

• Östergötland
Hur lyckas hitta lämplig fastighet?!?
« skrivet: 08 dec-24 kl 19:11 »
Hej!

Vi är ett ungt par som drömmer om att så småningom köpa en mindre jordbruksfastighet på kanske några hektar, där vi kan bedriva självhushållning samt gärna kommersiell odling då jag själv är utbildad trädgårdsmästare och vill hitta tillbaka dit. Vi studerar båda på sista året på universitetet och våra tankar just nu går väl i att bo kvar och arbeta i den stad vi pluggat i för att spara ihop lite pengar.

Så till problemet: Ingen av oss har tillgång till en släktgård att ärva/ta över, och vi kommer ej heller från familjer med större ekonomiska resurser. Köp av en framtida fastighet kommer ligga helt på oss. Samtidigt vill vi bo där vi båda har starka band (framförallt nordöstra Småland men även Östergötland är av intresse). Priserna på dessa hus känns dock ganska svåruppnåeliga, speciellt på de platser med goda odlingsförhållanden. Framförallt är det inte jättemånga fastigheter som är av "rimlig storlek"; de flesta är under 3000 kvm eller riktigt stora.

Våra tankar går därmed i följande riktning:

1. Köpa upp ett ödehus med tomt och renovera upp (vi är båda intresserade av kulturvård så ser ingen större nackdel med detta annat än tiden och allt jobb det tar)
2. Kontakta markägare till större fastigheter och se över möjligheter till avstyckning, bygga nytt/ flytta hus dit. Tiny house?
3. Vänta på att något lämpligt dyker upp

Vad skulle ni ge för råd till ett ungt par med dessa drömmar och förutsättningar?

Mvh
"Smålandstokarna"

von tratt

• Skåne
SV: Hur lyckas hitta lämplig fastighet?!?
« Svar #1 skrivet: 08 dec-24 kl 19:45 »
Jag har inte mycket till råd. En sak kan vara att om det är för stort kanske det går att arrendera ut en bit, och rent av vänskapligt byta detta mot värdefulla gentjänster osv. En samarbetsvillig granngård måste ju vara guld värd.

Omvänt skulle det väl kunna tänkas gå att hyra in sig på lite grannmark, utöver en alltför liten vanlig fastighet, om sådant läge uppstår.

Men allmänt blir det nog till att försöka ha ett öppet sinne och ha ögonen öppna :-) eftersom tid finns går det ju att åka runt och knacka på lite, så får ni nog lite info men också en känsla för var ni skulle vara välkomna.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 dec-24 kl 23:18 »
Absolut åka runt och spana, och då även tänka på att priserna dalar kraftigt då man kommer utanför bekväm pendlingssträcka till större ort. Men då bilarna blivit bekvämare och folk renoverar till den nivån att stadsbor kan tänka sig bo på landet, så flyttas den gränsen utåt. Hittar ni något som folk ser som för dyrt att renovera till modern standard så kan det bli billigt. Här i sydöstra Östergötland där jag bor har billighetsgränsen flyttat förbi mig någon halvmil/mil ut i skogen mot Smålandsgränsen, och de flesta kåkarna är renoverade.

Finns ofta möjlighet att låna, eller hyra billigt, mark som inte lämpar sig för stora traktorer. Landsbygden saknar djur och folk som håller öppet, och många som har mark vill gärna kämpa emot fastän de inte orkar själva längre. Alternativet är annars att plantera igen det släkten erövrat från skogen en gång.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 09 dec-24 kl 06:39 »
I stället för att själva jaga fastighet kanske ni ska göra tvärt om.
Bestäm vad ni vill ha och skicka intresseanmälan till ett gäng seriösa fastighetsmäklare.
De vill sälja snabbt och då är ni med direkt det händer något.
Att jobba ihop handpenningen och gärna en rejäl slant till renovering först är smart.
När ni väl blivit fastighetsägare krymper både dygnets timmar och spargrisen ihop på ett kännbart sätt.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-24 kl 13:53 »
Som Östgöte måste jag nog ge rådet att söka mark/ gård utanför länet. Är man intresserad av odling kan man tex hitta 'Åker och ladugård' 4,3ha i Hedekas, Munkedals kommun för en halvmille eller 'Södra Kedum Korsmaden' 2,5ha varav 1 ha åker i Vara kommun  som det begärts 475 tusen för och budgivningen avstannade på 300 000kr.

Själv är jag ju mest intresserad av skog, det innebär att jag får söka mig ändå längre från Östergötland och Småland för att hitta nått prisvärt..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-24 kl 16:00 »
Mindre skogsbygdsgårdar som köps till av skogsintresserade granngårdar eller någon som samlar på skog kan ofta ha dåliga hus som den nye ägaren inte är intresserad av. Med lite tur kan man få stycka av ett par hektar ihop med husen för en rimlig penning.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 10 dec-24 kl 16:54 »
Välj ett billigt område. Gärna med andra alternativare i trakten. Här är ett som är i stort sett granne till Hillevi Helmsfrid. I Gårdspånga/Locknevi brukar det vara överkomliga priser.

https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-vimmerby-kommun-gardspanga-415-21398654
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

simon.arvestrand

• Östergötland
    • arvestrands
« Svar #7 skrivet: 14 dec-24 kl 13:45 »
Vi kämpade i många år och hade nästan gett upp men då fick vi tag i ett ställe med knappa en ha , under 5 år renoverade vi huset och sålde det i våras med en rejäl vinst ( hamnade i corren som den högsta prisökningen i östergötland under flera år )
under renoveringstiden åkte vi runt uppe i norr och letade gård , efter tre års letande så hittade vi ett ställe som vi i midsomras flyttade till, lappland västerbotten hamnade vi i , helt plötsligt har vi ett hus från 90talet och 50ha mark och pengar över .
skulle gissa att man får lägga på en nolla på priset om man ska ha samma i östergötland om det räcker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare
beekeepern, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser