Spännande med gengasdrivna elverk! Vid "hushållsnära" stationär drift finns ju även goda möjligheter att ta vara på spillvärmen från både gengasverkets och från motorns kylsystem. Totala verkningsgraden under ordinarie säsong för vedeldning borde bli ungefär densamma som att elda i vedpanna om man tar vara på värmen väl, med fördelen att få en del av energin i elektrisk form. Vill man vara riktigt fiffig och ändå har en bilmotor borde det gå att haka på en AC-kompressor och köra den som värmepump på resterande spillvärme som inte kan plockas upp av vattenmantlar.
Vad jag hört/läst förlorar en vanlig bilmotor ungefär 50% effekt på gengas/vedgas jämfört med bensin. En B18 på 70-80 hk klarar ändå att driva en rejäl generator. För att få upp verkningsgraden behöver man få upp motorns belastning, och ett sätt att göra detta kan vara att plocka ur två eller t.o.m. tre av de fyra kolvarna. Brutal motorkirurgi, javisst, men efter att ha testat detta i 4000 hårda mil på en liten Fiat vågar jag tro att det kan funka bra även på andra motorer.
Beträffande varvtals- och frekvensreglering kan det lösas allt i från sofistikerat med elektronik ner till old-shool med centrifugalregulator och kanske t.o.m. något liknande det gräsklipparmotorer brukar ha, d.v.s. en fjäderbelastad "spade" som viks undan mer eller mindre av motorns mekaniska kylfläkt.