Du kan ju kika ner i tanken, helst då den är tom, för att bedöma hur rent eller lortigt det är i den. Att ta loss sugsilen i tanken för rengöring bör inte vara något särskilt stort jobb.
En annan möjlig orsak till felet är om matarpumpen suger luft, det kan räcka med en MYCKET liten otäthet, t ex spricka i en slang, dåligt membran till matarpumpen, gammal hård gummislang som inte tätar mot nippeln, skada i kanten av en filterhållare, för att detta ska hända.
Ytterligare en möjlighet - i synnerhet om felet har blivit värre efter filterbyte - är om du har fått tag i filter av alltför skumt piratmärke, där filterpapperet släpper ifrån sig ludd som fastnar och ställer till problem i insprutningspump eller spridare. Bränslefilter till diesel bör alltid köpas av kända märken, de här CAV (numera Delphi) standardfiltren som MF165 m fl använder är så billiga även av förstklassigt märke (Delphi, Mann, Knecht, Bosch, Fram osv) att det inte finns någon anledning att köpa skumma märkeslösa filter.
Det finns annars effektivare metoder än biocid för att slippa algtillväxt i tanken. Det allra viktigaste är att se till att bränslet får stå mörkt och i jämn temperatur - det sämsta man kan göra är att förvara diesel i vita IBC-tankar som får stå framme i solen. Se till att bränslet förvaras i skugga, och ta för vana att parkera traktorn på ett ställe som inte blir stekhett när solen ligger på och utkylt på natten.
En annan sak är att hålla bränslet torrt, det ska inte få någon chans att dra åt sig fukt ur luftens fuktighet. Kan lösas t ex med torkfilter på tankventilationen.
Låt inte tankar eller traktor stå länge med gammalt bränsle.