Kanske inte 100% ON-topic men heller inte helt snett: Vad är det som kan orsaka att det bildas rödgulbrun klibbig beläggning i en dieselpump?
Fall 1:
Jag köpte för några år sedan en 40 år gammal byggtork som fungerade utmärkt hos säljaren trots att den stått oanvänd i åtminstone något år. Jag fick med ett fat med ett 50-tal liter diesel som använts till byggtorken och det fungerade utmärkt i någon veckas tid, sedan satt dieselpumpen fast. Något jag inte minns helt säkert är om jag körde slut på den diesel som ingick i köpet och sedan fortsatte med diesel jag räddat ut min slaktade dieseltank från villans källare. När jag rev isär byggtorkens dieselpump satt axeln ordentligt fast och överallt var denna rödbrungula klibbiga gummiliknande beläggning. Jag tvättade rent, skruvade ihop, körde igång med ny diesel och det funkade utmärkt. Lät sedan byggtorken stå några månader, sedan var den hopgeggad igen! Ny rengöring av pumpen som på nytt fått den kläggiga beläggningen. -Funkade utmärkt igen, stod några veckor och så var det samma problem ännu en gång. Efter att jag bytt ut de gamla torra bränsleslangarna har pumpen funkat t.o.m. då den stått still en hel sommar. Jag har även kört värmaren från den gamla diesel jag hade då problemen började. Kanske är det därmed bevisat att gamla bränsleslangar kan laka ur detta "klägg"?
Fall 2:
En kompis köpte en dieselmotor till sin bil, Golf 1,9 TDI. Motorn hade varit med om mycket "hemmamek" och suttit i någon terrängbil. Dieselpumpen var en kinesisk Bosch-kopia "Kiki", märkt "made in Japan". Då motorn startades upp gick den på tre cylindrar på tomgången och skakade våldsamt. Svarade snabbt och fint på gasen med fyra cylindrar. Ingen av "motorgrabbarna" i garaget tycktes förstå min oro, de var glada att motorn äntligen var igång. Det blev en kort provtur senare och strax var motorn stendöd. Härom veckan hjälpte jag till att riva isär den havererade pumpen och den visade sig vara full av ganska stora metallflagor, rejäla repor i kamskivan som ordnar pumpslagen och de glidlagrade "löprullarna" var ihopgeggade av rödbrungult klägg. (typ "hej kompis!") Klägget hade tydligt samlats i den nedre delarna av dieselpumpen, klistrat ihop en av de fyra löprullarna och tvingat den att glida mot kamskivan. Själva pump- och fördelarkolven var blank och fin men förmodligen är spridarna fulla av små metallpartiklar.
Så, vad är detta rödbrungula klägg för ett otyg, och varför bildas det? Att jag träffat på det på två helt olika ställen tyder på att det inte är ovanligt, och med tanke på skadorna det kan vålla känns det som att man bör riva isär pumpen till varje dieselmotor man inte vet säkert om den mår bra, innan man gör ett startförsök.