Det beror på
Vissa raser är vad jag förstått nästintill omöjliga att könsbestämma innan de gal eller värper. Andra kan man könsbestämma då de är nykläkta.
Jag brukar kunna könsbestämma vid 4-6 veckors ålder. Någon enstaka senare än så.
Så vissa av de du talar med kan nog inte avgöra andra kör säkert en fuling för att bli av med ett problem.
Ett problem som jag ser ibland är att folk inte vill betala med för könsbestämda än för osorterat. Säljer jag könsbestämda så vill jag ha vuxenpris för djuren. Jag har tröttnat totalt på folk som ska ha 8 veckors kycklingar, bara höns, och inte vill betala mer än en knapp hundring för dem. Det blir då totaltförlust för mig med tanke på allt jobb jag haft med dem och så står jag med ett gäng ohängda tuppar som ställer till problem i flocken som jag måste ta hand om. Behöver jag säga att jag helst bara föder upp till mig själv numera?
Det senare beror även på alal som beställer och sen inte ska ha, folk som inte kommer på utsatt tid utan dyker upp några timmar senare, folk som ska pruta, folk som ska ha hemlevererat osv osv.