Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om allmänning  (läst 469 gånger)

ensamvarg_17

• Dalarna
Fråga om allmänning
« skrivet: 23 mar-25 kl 19:33 »
Det är så här att en granne tydligen har köpt en allmänning och har börjat "domdera" vad folk som bott i området länge (typ30 år) skall lägga båtar och grannar ska tömma en fiskebod på saker som de boende i området har använt i över 50 år. Men nu ska dom tydligen inte ens få använda fiskeboden över huvud taget...
Vad säger ni får de nya ägarna verkligen kasta ut någon från allmänningen?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fråga om allmänning
« Svar #1 skrivet: 23 mar-25 kl 19:55 »
Dom äger den så dom är i sin fulla rätt att bestämma vad som gäller.
Dock kan det om det varit en tidigare markägare som upplåtit mark till allmänning finnas servitut som stipulerar vad marken kan användas till och av vem

En allmänning, är annars en gemensamt ägd mark eller skog.
Ägandeformerna kan dock variera.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamvarg_17

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 23 mar-25 kl 20:27 »
Jo men jag har för mig att det står något om att alla måste vara överens om allt som rör allmänningen eller har jag missuppfattat det hela på den punkten (vilket inte alls omöjligt)?
Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 24 mar-25 kl 08:15 »
Har ett köp genomförts och den nya ägaren har lagfart så är nog loppet kört. Då är det inte längre en allmänning utan privat egendom.
Enligt lagen om samägande räcker det med att en delägare vill sälja för att de andra tvingas med på resan.
Försäljningen vid oenighet sker som offentlig auktion.  Är delägarna överens om att sälja så sker oftast en fastighetsreglering till någon som redan har fastighet i området och kan lägga ny mark till denna.
Samfälligheter är ofta för små för att bilda egen fastighet. Det kan vara gammal grustäkt eller dytag. Vid fäboden avsattes skogsmark för att delägarna skulle kunna hugga virke till gemensamma staket.
De övriga delägarna kan naturligtvis välja att lägga högsta budet och bilda ett nytt samägande.
Det är inte helt ovanligt att man tar sig friheter med båtplatser. Tyvärr brukar man "glömma kvar" båtar som inte längre är sjödugliga.
Det är möjligt att jag inbillar mig men var inte folk mera samarbetsvilliga förr? Om det var frivilligt eller påtvingat låter jag vara osagt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 24 mar-25 kl 14:43 »
Det finns ju något som heter hävd också, som kanske kan åberopas när det gäller vissa delar. Har till exempel alla i byn använt vägen ner till sjön kan det bli ett servitut i efterhand. Men jag vet inte var gränsen går för sådant.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 24 mar-25 kl 17:45 »
Kolla med Lantmäteriet hur det faktiskt ligger till innan du gör något annat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 24 mar-25 kl 18:12 »
Gammal hävd brukar åberopas men väger oftast lätt i förhållande till skrift.
Allmänningar är inte något som alla har rätt att utnyttja även om namnet låter så.
Man brukar säga byallmänning men det är ett markområde som en grupp fastighetsägare äger gemensamt och som bara de har nyttjanderätt till.
De kan ju välja att dela med sig till andra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser