Jag tycker att man INTE ska försöka ha tackorna ihop med baggen.
Dels för det där med kraftfodret, men också för att slippa problem.
Ibland fungerar det att baggen med tackorna "över vintern", som javill skriver, om han är "snäll", men baggen riskerar att bli mer "vaktig" när han växer till sig, och när det närmar sig lamning, så ändras hormonlukten (feromonerna) hos tackan, och baggen kan misstolka det hela som brunst, och det kan bli riktigt besvärligt, med en vaktig bagge som vill ha tackorna ifred, eller som ser lammen som konkurrenter.
Så ni behöver hitta på något sätt att isolera bort baggen under lamningen, och tänka ut var ni ska göra av honom då.
Och var ska ni ha baggen när lammen fötts? Ni får det problemet ändå.
Värmlandsfår brunstar året runt, tackorna kan bli dräktiga igen redan någon månad efter lamning.
Vilket i praktiken innebär att baggen måste hållas undan från tackorna så att han inte betäcker tackor som inte hunnit återhämta sig efter senaste lamningen, och så att ni ska slippa få lamm under senhösten. Värmlandstackor kan alltså brunsta och bli dräktiga igen några månader efter senaste lamning.
Därför behöver man också skilja av bagglammen från tackorna när bagglammen blivit ca 3 månader gamla, eftersom de blir könsmogna då, och inte tvekar att betäcka sina mödrar, systrar eller kusiner.
Mitt råd är att första året betäcka, och sedan slakta eller sälja baggen, för att när lammen fötts välja ett bagglamm som ni kastrerar och behåller som "sällskapsbagge" till kommande baggar istället.
När man har något fler får, så skulle jag istället rekommendera att hålla med två eller flera baggar istället.