Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annorlunda fårskinn  (läst 1668 gånger)

Stadsbarn

  • Gäst
Annorlunda fårskinn
« skrivet: 08 maj-10 kl 12:07 »
Vi har värmlandsfår. De brukar ju variera ganska rejält i ullkvalitet. En del är som finull, andra som rya osv. Nu fick vi hem ett skinn från Tranås som verkligen var annorlunda än alla andra. Det var kortklippt. De andra skinnen har lockar, men inte detta. Det ser rakt ut, och supertätt. Ser nästan ut som skumgummi :) Hur ska man "klassa" det skinnet? Passar det in på någon specifik fårtyp?

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #1 skrivet: 08 maj-10 kl 14:10 »
Låter som ett texelskinn. De brukar vara ganska styva o vaddiga i konsistensen.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #2 skrivet: 09 maj-10 kl 18:09 »
Skinn som är väldigt toviga klipps ner av berederiet...
då blir dom korthåriga..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #3 skrivet: 09 maj-10 kl 19:31 »
Det var inte alls tovigt, och inte mer kortklippt än de andra skinnen (30 mm tror jag det är). Som någon uttryckte det så ser det ut som fleece.
Men helt raka strån som sitter supertätt. Inte det minsta lockigt. ser "skumt" ut.

Maria nyckelpiga

  • Inlägg: 71
    • Västerbotten
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #4 skrivet: 09 maj-10 kl 19:57 »
Håller med småbrukartanten. Jag tycker beskrivningen liknar texel- eller sk. engelsk ull (shropshire, dorset m.fl.)

MVH
Pigan

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #5 skrivet: 09 maj-10 kl 21:56 »
Kan du fått "fel" skinn tillbaka från berederiet?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Stadsbarn

  • Gäst
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #6 skrivet: 10 maj-10 kl 06:51 »
Nej det inte vara fel skinn eftersom färgen stämmer. Men konstigt är det ;D

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: skinntyp
« Svar #7 skrivet: 10 maj-10 kl 08:34 »
Såna skinn som är raka och supertäta, är ju de som brukar användas som sittunderlag i bilar dvs de allra sämsta skinnen! och billigaste 700 kr styck. som några redan nämt är såna typiska för texel. Har själv haft renrasig texel så jag har sett ett antal.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
SV: Annorlunda fårskinn
« Svar #8 skrivet: 10 maj-10 kl 08:46 »
Jag bereder alla mina värmlandskinn som mattskinn, hellångt alltså. Just för att undvika risken att de ska bli fleece. Fleeceskinn 700 kr, brunt ovanligt mattskinn 1500, liksom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare
mommo, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser