Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  strutsar  (läst 1807 gånger)

valdemar

  • Inlägg: 2
strutsar
« skrivet: 28 sep-09 kl 16:47 »
Har precis köpt en gård på 65 hektar. Kommer inte att flytta dit permanent än på ett par år. Funderar på vad man ska satsa på?
Strutsar eller kanske kalkoner?
Är det nån som vet om man kan försörja sig på detta? Skulle vilja säga upp mig från jobbet och bli bonde på heltid...
En stor omodern ladugård och ett lika omodernt gammalt hus. Är det nån som har tips och ideer
Mvh. Valdemar

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: strutsar
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 17:27 »
strutsar tyckte jag lät kul! kan man ha kängru i detta land? för det vore ju roligt  :-[

ledup

  • Inlägg: 331
SV: strutsar
« Svar #2 skrivet: 03 okt-09 kl 19:02 »
Strutsar är ju roliga men kräver ganska mycket vad gäller staket (ev.äggkläckare) och stall om man jämför med kalkoner.
Sedan skall de ju slaktas och gör man de inte själv så är det VÄLDIGT skönt om det finns ett slakteri hyfsat nära...
Kalkoner äter ganska "dyr" mat vilket gör dem tämligen dyra i slutändan.
Skall du ha dem som hobby eller "levebröd"?

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: strutsar
« Svar #3 skrivet: 03 okt-09 kl 22:20 »
Kanske är Emu lättare då? dom är ju lite mindre :)

valdemar

  • Inlägg: 2
SV: strutsar
« Svar #4 skrivet: 04 okt-09 kl 17:17 »
Klart att jag vill kunna leva på det !En hobby i början men sen vill jag kunna leva på gården. Så gärna lite tips och ideer. Vad är lönsamt och roligt. Jag behöver inte bli skitrik men hanka mej fram så jag överlever. Kan även kombinera med andra djur.
// Valdemar

Live

  • Gäst
SV: strutsar
« Svar #5 skrivet: 07 okt-09 kl 22:30 »
Struts lär vara ett bra förslag, har bara hört gott om det men det krävs startbelopp då de behöver högt stängsel och enl regelboken att hålla dem inne ( En massa höjd,bredd etc) regel jag vet är att man inte får ha något störande kring dessa lite lättstressade djur såsom nära till väg ex.
Googla lite så finner du en massa om det...

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: strutsar
« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 07:47 »
Det måste struts farmen 7 min från oss helt missat :P Dom har massor med strutsar ca 20 meter från vägen, helt öppet. har bara varit där ett par gånger, men har inte märkt att strutsarna är stressade på något vis. i deras hage, med högt stängsel och väldigt starkt, har dom inget annat än mark. sedan får dom gå in i en stor lada har jag sett. dom har även kalkoner, är rätt häftiga!

Live

  • Gäst
SV: strutsar
« Svar #7 skrivet: 08 okt-09 kl 12:19 »
Det måste struts farmen 7 min från oss helt missat :P Dom har massor med strutsar ca 20 meter från vägen, helt öppet. har bara varit där ett par gånger, men har inte märkt att strutsarna är stressade på något vis. i deras hage, med högt stängsel och väldigt starkt, har dom inget annat än mark. sedan får dom gå in i en stor lada har jag sett. dom har även kalkoner, är rätt häftiga!

Jag vet nog vem du menar och de har nog fått särskild tillåtelse. Men enl reglerna så bör man ha ett visst avstånd just för att de är så lättskrämda.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: strutsar
« Svar #8 skrivet: 08 okt-09 kl 12:25 »
Bor du i vagnhärad området? :o

ledup

  • Inlägg: 331
SV: strutsar
« Svar #9 skrivet: 08 okt-09 kl 13:28 »
Jag har Emu själv och skall man jämföra dem med afrikanska strutsar så är afrikanerna att föredra om man är ekonomiskt sinnad.

-Emun kan som könsmogen bara hållas parvis, afrikanen kan hållas i grupp även när den är könsmogen
- Emun är inte lika lätthanterlig eftersom det inte funkar att dra en huva över huvudet på den
- Emun äter dyrare mat (mest spannmål,pellets), afrikanen äter hackat ensilage och bara en viss del spannmål+att den betar mindre noga räknat än emun
- Emun är svårare att få tag på , växer sig inte så stor (hur slakt synpunkt) och är svårare att avliva vid slakt.

Men jag mina mest till husbehov men jag inser ju själv att de är en ekonomisk katastrof...

Live

  • Gäst
SV: strutsar
« Svar #10 skrivet: 14 okt-09 kl 11:47 »
Bor du i vagnhärad området? :o

Frågar du mig kanske? nej det gör jag inte utan har kört förbi och undrat varför de inte behöver följa regeln ;D
Har själv funderat på struts en gång men har en väg ganska nära hägnen :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 2 användare
Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser