Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna Norrahammar 1927  (läst 7682 gånger)

Vimsarn

• Östergötland
Husqvarna Norrahammar 1927
« skrivet: 31 okt-15 kl 21:30 »
På lantstället som vi köpt finns en vedspis Huskvarna Norrahammar no 1927. Är det någon som vet hur man får tag i en instruktionsbok?
Vad har har vredet uppe på hällen för funktion? :-[

TW

• Finland
SV: Husqvarna Norrahammar 1927
« Svar #1 skrivet: 31 okt-15 kl 21:42 »
Det har knappast någonsin funnits någon instruktionsbok.....men vi har folk här på forumet som är bra på att koka mat på vedspis så du får säkert svar på dina frågor.

Redigerat:
Jag märkte just att jag kom fel ihåg...... så det var inte modell 1927 som min förklaring gällde utan det var 727. Därför raderar jag min förklaring och väntar på att någon annan ved vad vredet reglerar.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 31 okt-15 kl 21:56 »
Har du möjlighet att fixa upp en bild? :)

ca

« Svar #3 skrivet: 31 okt-15 kl 22:09 »
det är om du bara vill laga käk eller om du även vill ha hela bakugnen varm

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gottfrid

• -
« Svar #5 skrivet: 01 nov-15 kl 03:19 »
På vissa spisar är det bara för att styra spjället,på andra för att styra om röken beroende på hur man vill fördela värmen. När man tänder är det en fördel att ställa det spjället så röken går lättaste vägen tills man fått fart i brasan.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 01 nov-15 kl 10:45 »
På efterföljaren 3027 är vredet på hällen (längst bak till vänster) till för rökgasspjället. Det är vanligt att spjället går sönder, så att vredet ändå inte har någon funktion. Man kan se spjället genom sotluckan under ugnen (bra med en stark ficklampa), för att kolla om det rör på sig och verkar helt.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 nov-15 kl 13:46 »
På efterföljaren 3027 är vredet på hällen (längst bak till vänster) till för rökgasspjället. Det är vanligt att spjället går sönder, så att vredet ändå inte har någon funktion. Man kan se spjället genom sotluckan under ugnen (bra med en stark ficklampa), för att kolla om det rör på sig och verkar helt.

Min förra granne hade en sådan där gul och där var vredet också bara för rökgasspjället.

Winnie

« Svar #8 skrivet: 01 nov-15 kl 18:58 »
Jag har en originalbok till 1927 och hsr en sån spis själv!
Vredet bak på hällen är spjället mot skorstenen.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 06 nov-15 kl 22:16 »
Jag har en Husqvarna Norrahammar 1926. Jag tror den är likartad?

Vredet uppepå har en knagge halvvägs som man bara kommer över när spisen är varm. (Eller rättare sagt endast med viss svårighet kommer över när spisen inte är varm.)
T.v. står det START, t.h. 3  2  1  0.
Jag tror avsikten är att man inte ska kunna strypa spjället för mycket i början.
Eller så har min blivit skev för att man eldat för kraftig (plåt mellan kokplattor är skev) vilket kanske även gett detta resultat, alltså ett slags defekt?
Någon som vet mer om denna funktion/defekt?

Swedenmaded

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 dec-15 kl 10:07 »
Det står väl "Ö" resp "S" i varje ändläge vid vredet ? Rökgasspjäll, öppet/stängt. Med detta kan du reglera draget beroende på din skorstens drag och vid olika utetemp typ sommar/vinter, som ger olika drag. Får du ingen fart på förbränningen, öppna. Vrålar förbränningen som en blåslampa, stryp en aning tills det lugnar sig men se upp så att det inte ryker in!
Viktigast för en bra förbränning är dock att syretillförseln med reglagen på framsidan öppnas, stryper du här kan du får pyreldning med tjära i skorstenen och soteld, samt att röken förpestar omgivningen och är farlig. När brasan brinner ordentligt skall röken ur skorstenen se ut som vattenånga och inte lukta nämnvärt. Omöjligt att få en riktigt bra förbränning i dessa eldstäder då keramik i eldstaden saknas men med mycket syre så sotar dom inte igen lika snabbt iallafall. Torr ved ett måste.

flängan

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 07 apr-25 kl 09:44 »
Hej, har en Husqvarna 1927 i stugan, och den har fungerat i många år, men nu stått ett tag då spjällvredet på ovansidan är trasigt (det som går från "start" till 3, 2, 1, 0).

Är det någon som vet om det går att köpa ett nygjort eller från gammal kasserad 1927a?

och ja, tips på kunnig vedspisrenoverare i västmanland/dalarna skulle uppskattas också, tack och bock!

Grönemad

« Svar #12 skrivet: 07 apr-25 kl 18:35 »
Jag har en "1926" där vredet gått av som på din. Jag eldar den alltid med rökgasspjället öppet och stänger draget på nedre luckan när jag inte eldar. Det har fungerat här. Om spjället är stängt i nuläget så borde du kunna öppna det genom att pilla med sotrakan i luckan under ugnen.

flängan

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 07 apr-25 kl 20:06 »
smart, så långt hade inte jag tänkt. ska testa detta! (men om någon vet vars man kan få fatt i nytt vrede så är jag fortsatt intresserad, eller har kontakt till en reparatör som vet)

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser