Större växelströmsgenerator med lågt effektuttag och aktiv likriktning med MOSFET låter som rätt väg att gå för bästa verkningsgrad. Aktiv likriktning borde inte vara ett hopplöst svårt projekt, det handlar ju trots allt bara om att detektera nollgenomgångar och slå till/från rätt transistorpar. Med given rotationsriktning borde sekvensen vara självklar så att ingen extra sensor behövs. Att sätta en permanentmagnet i rotorn och reglera laddningen med likriktartransistorerna (PWM eller fasvinkel) borde trolla bort magnetiseringsströmmen. Med en stark magnet blir det å andra sidan högre virvelströmsförluster i statorn, men om generatorn ändå inte ska jobba så hårt kan ju en svagare magnet väljas.
En borstlös trefasmotor med permanentmagneter kanske kan vara ett bättre val? Elcykelnav, elsparkcyklar, hoverboards/"Kina-segways" och liknande med en motoreffekt
på några 100-tal watt borde gå att få tag på billigt för oss snåljåpar, med tanke på hur ofta kinaskräp går sönder.
Beträffande verkningsgrad och belastning hos en vanlig växelströms bilgenerator kanske det i viss mån ger sig själv om den i första hand används för att ladda en bank med blyackumulatorer? Laddströmmen är hög när batterierna är relativt urladdade, men sjunker med tiden och just därför tar de sista laddningsprocenten mycket längre tid än de första. Kan bara motorn som driver generatorn snurra effektivt (eller snylta gratis på befintligt energiflöde) vid låg belastning borde det bli riktigt bra i slutänden. En liten luftkyld fyrtaktsmotor av den typ som sitter i de flesta portabla elverk är inget mirakel av verkningsgrad, och vid låg belastning är en sådan direkt katastrofal, men körs den på gengas eller ånga och uppvärmning är det primära målet borde det bli lönsamt ändå.