Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Praktikplats som byggnadsträarbetare  (läst 504 gånger)

Urban Scavenger

• -
Praktikplats som byggnadsträarbetare
« skrivet: 22 apr-22 kl 15:56 »
Jag har sökt till en lärlingsutbildning i byggnadsträarbete i augusti. Större delen av utbildningen, mellan 52-61 veckor, kommer att vara förlagd ute på en praktikplats. Jag skulle tycka att det vore väldigt roligt att praktisera på ett ställe med inriktning på hållbart byggande, cirkulärt byggande, byggnadsvård eller liknande. Om någon har ett tips om trevliga byggföretag i Göteborg med omnejd som jag skulle kunna höra av mig till tar jag tacksamt emot det!

von tratt

• Skåne
SV: Praktikplats som byggnadsträarbetare
« Svar #1 skrivet: 23 apr-22 kl 12:09 »
Jag har inga tips tyvärr. Om det blir så att du hamnar på ett mer konventionellt bygge med minimalt kretslopps-tänk, så är det eventuellt ändå värdefullt att få en känsla för hur man resonerar där, så att du i framtiden lättare kan överbrygga den skillnaden i synsätt. Ett bekymmer, tror jag, i omställningen till vettigare lösningar är att det blir två världar som inte riktigt förstår varandra. Kärnan av tekniskt fungerande sätt att arbeta torde vara gemensam. Bara en reflektion!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-22 kl 18:03 »
"Var är min container?" Som byggnadsarbetaren sade ;D

Jag har inte heller något tips, men tänker som von tratt att även det gängse tidseffektiva bygget ger mycket lärdom. Lycka till!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 24 apr-22 kl 14:34 »
En idé kan vara att kontakta Byggnadsvårdsföreningen, de brukar ha koll på firmor som håller på med byggnadsvård.

https://byggnadsvard.se/om-byggnadsvard/byggnadsvard-i-ditt-lan/vastra-gotaland/

En googling på byggnadsvård och Göteborg, gav några företag som kan vara värda att kolla upp. Min erfarenhet är att det ofta är enmansföretag som håller på med byggnadsvård.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

korren

« Svar #4 skrivet: 26 apr-22 kl 21:04 »
Tyvärr inte i Göteborg men kul företag som jag själv skulle ha valt om det gällde praktikplats.
https://www.ramverk.com/index.html

Urban Scavenger

• -
« Svar #5 skrivet: 05 maj-22 kl 09:34 »
Jag har inga tips tyvärr. Om det blir så att du hamnar på ett mer konventionellt bygge med minimalt kretslopps-tänk, så är det eventuellt ändå värdefullt att få en känsla för hur man resonerar där, så att du i framtiden lättare kan överbrygga den skillnaden i synsätt. Ett bekymmer, tror jag, i omställningen till vettigare lösningar är att det blir två världar som inte riktigt förstår varandra. Kärnan av tekniskt fungerande sätt att arbeta torde vara gemensam. Bara en reflektion!

Tänker lite som du men det vore himla fint att få med sig ett bredare perspektiv redan under utbildningen  :)

Urban Scavenger

• -
« Svar #6 skrivet: 05 maj-22 kl 09:36 »
En idé kan vara att kontakta Byggnadsvårdsföreningen, de brukar ha koll på firmor som håller på med byggnadsvård.

https://byggnadsvard.se/om-byggnadsvard/byggnadsvard-i-ditt-lan/vastra-gotaland/

En googling på byggnadsvård och Göteborg, gav några företag som kan vara värda att kolla upp. Min erfarenhet är att det ofta är enmansföretag som håller på med byggnadsvård.

Tack för tipset, ska kolla på det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 5 användare (2 dolda)
Hönshjärna, per.martinsson, Ett svart får

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser