Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Soymaster Soyamjölkmaskin  (läst 3448 gånger)

kanot

• Västergötland
Soymaster Soyamjölkmaskin
« skrivet: 17 apr-21 kl 06:47 »
 God morgon Jag vill be om råd. Jag köpte soymastern men fick inte det resultat jag ville ha. Får jag fråga dig vilka bondböner ni använder och var köper ni dem? Detsamma gäller sojabönor. Ni märker redan att jag är en riktig nybörjare. Så hur gör ni det med blötläggning av bönorna etc. Tack. bivänliga hälsningar från kanot :)

Be

• Finland
SV: Soymaster Soyamjölkmaskin
« Svar #1 skrivet: 11 jul-24 kl 08:56 »
Det här är kanske inte aktuellt längre, men om någon annan undrar: tycker sojamjölk kräver en del för att det ska bli bra. Nu har jag inte gjort på ett tag, men brukade koka upp den färdiga mjölken på spisen, sätta in en pyttenypa salt och lite lecitin. Då fungerade mjölken bra i kaffe också utan att skära sig, och smaken på mjölken blev helt bra. Inte som butiksköpt, men riktigt skaplig.

Har inte gjort på andra bönor.
Ingen människa är illegal

Skogspromenad

• Uppland
SV: Soymaster Soyamjölkmaskin
« Svar #2 skrivet: 12 dec-24 kl 13:14 »
Väldigt sent svar, men kanske någon annan som undrar.

Jag har inte just Soymaster, men Soyabella. Använder Garant eko sojabönor (finns hos Willys och Hemköp). En sak som påverkar smaken stort är om du väljer att skala sojabönorna innan de ”mjölkas”, eller alltså mixas och pressas till mjölk. Smaken blir väldigt mycket förfinad av att skala sojabönorna innan. Den färdiga sojamjölken smakar då mindre ”bönigt” och mer som en slät och len växtmjölk.

Finns massa tutornas och vänliga människor som visar hur de gör för att skala sojabönor, om en söker på youtube. Men enkelt förklarat läggs bönorna i blöt över natten, och sedan (fortfarande i blötläggningsvätskan) kramas sojabönorna med händerna, så liksom ploppar de ur sina skal. Skalen silas sedan av i ett durkslag, för att separera bort dem från de skalade sojabönorna. För den som har tur kan skalade sojabönor IBLAND finnas att köpa i specialbutik (har hittat på rawfoodshop tidigare), för att slippa det extra momentet med skalning. Men det är oftast tyvärr slut  :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ljunghonung, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser