Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fick in flocken med min GD  (läst 1614 gånger)

trallallaa

  • Gäst
Fick in flocken med min GD
« skrivet: 25 jun-10 kl 10:45 »
Äntligen fick jag märka alla lammen och de tackor som hade tappat sina märken.
Vi har försökt få in flocken med hjälp av vår BC, men hon är för vek, så idag tog jag in min utställnings GD  ::),
med "utställning" ,menar jag att hon kan  bara fot,varsegod och sitt,ligg, och stå i utställnings position och allt det där händer inte nödvändigtvis föränn efter 5 min ;D .

Jag körde med komandot "Varsågod" ,då satte hon av efter de fåren som var utanför flocken, hon naggade en i baken och de vände snabbt tillbaka till flocken,de brukar annars anfalla hundar om hundarna är för veka, men 70 kg GD, som har kommit i rullning...då är det bara att flytta sig  ;D (:).
Sedan gick det bara av farten och flocken sprang in i fållan,de stannade i en flaskhals,då puttade GD:n på och följde med in i fållan och hoppade  ut, sedan placerade vi hundarna utanför fållan medan vi märkte och fixa klövar, så otroligt smidigt.
Men bäst av allt, den veka BC:n blev tänd på djuren ,då hon hade hjälp av min GD...sååå kul!!
Äntligen ett "verktyg" att få igång lilla BC:n, vi trodde hon inte skulle fungera för oss, men idag visade hon att det behövs bara en till, en Grand Danois, med 0 respekt för fåren och tre meter tunga som hängde och massor av bus i blicken...bara man får jobbet gjort...smiiiidigt  ;D ;D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #1 skrivet: 25 jun-10 kl 10:57 »
Vad rolig läsning, ser det framför mig.  ;D

Jag vet ingenting om GD men har de nån vallinstinkt i sig? Eller var det bara jakt liksom?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

trallallaa

  • Gäst
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #2 skrivet: 25 jun-10 kl 11:03 »
Citera
Jag vet ingenting om GD men har de nån vallinstinkt i sig? Eller var det bara jakt liksom?
Hihi, de har absolut ingen vall ,eller ens jakt i sig, de är bara söta och snälla och otroligt busiga :-*

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #3 skrivet: 27 jun-10 kl 17:36 »
Kul att dina får gick på din fint! Eller GD´ns kanske man ska säga :)

Jag kan lura mina får genom att gå ut i hagen och vissla som om hunden är ute för att hämta dom. (Bra att använda om hundarna är halta, sjuka, eller så ;D) Om jag skriker "ligg" i en arg ton, så skyndar dom sig ännu mer ;D ;D
Det brukar funka 3-4 ggr innan de genomskådar mig  8)

Är din BC avlad på vallning? Dvs registrerade föräldrar som har vallningsmeriter?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #4 skrivet: 27 jun-10 kl 17:45 »
En Dansk Dogg (DG) är tydlig! Störst först!
Grattis till resultatet! Icke skåda given hästhund i mun!
Resultatet talar för sig själv ;D.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Petra_Sillen

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #5 skrivet: 27 jun-10 kl 18:01 »
Hahahaha! Diva är såååååå himla mysig! Skröt över henne för min man när jag kom hem. Min brahma-höna tog emot dom nya hönsen, inga problem. Jag satte ner dom och hon lockade på dom. Kycklingarna däremot såg väldigt förundrade ut. "Va är detta!!!!????" Men men jag ska hålla koll så att dom får komma under henne ikväll annars sätter jag upp värmelampa.

Tack för fina djur!!!!!

///Petra
Jag är en Värmlänning i Stockholm med barn, man och Fönix höns...

evel

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #6 skrivet: 27 jun-10 kl 19:01 »
Haha ja, jag kan tänka mig synen  ;D
Det är ju bra att även "utställningshundar" gör skäl för brödfödan  o:)

Vill också passa på att tacka för fina djur, klappa Divan lite extra ikväll från mig också   :)

* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

trallallaa

  • Gäst
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #7 skrivet: 27 jun-10 kl 19:06 »
Citera
Är din BC avlad på vallning? Dvs registrerade föräldrar som har vallningsmeriter

Jepp hon är efter välmeriterade och får och boskapsvallare, men hon var den vekaste i kullen och rädd för allt redan då vi hämtade henne...

Tack Petra och Evelina, ni är så välkomna igen  ;D

trallallaa

  • Gäst
SV: Fick in flocken med min GD
« Svar #8 skrivet: 09 jul-10 kl 12:00 »
Här är en fortsättning på historien:
Den veka BC tiken är nu hos en kompis med en Kelpie. Min Border Collie arbetar otroligt bra på kor, tillsammans med kelpien och min kompis är jätte nöjd. Så hon kommer att ha henne ibland ,då hennes angus ska flyttas mm.

Det betyder att hemma har jag bara en schäfer och grand danois...viss en halvblind och döv asgammal BC, för aatt kunna ta in fåren med.
Jag gjorde det igår. Först tog jag bara GD:n, njäää, gick väl så där halvbra, men då hoppade schäfern in och hjälpte till  :o . Då gick allt jätte bra, tills vi hamnade i den där flaskhalsen igen och tackorna ställde sig i försvarsposition och gick på hunden, då blev GD:n förbannad och gick på fåren,så alla som gick på schäfern, fick smaka på 70 kg GD  >:D .
Visst vi tappade fåren en gång, men hämtade dem igen och tillslut gick de in...och efter allt det där...så kom inte veterinären  :-X :-\ >:( . Så det var bara släppa ut dem igen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
von tratt, Mahok, Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser