Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?  (läst 22034 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #20 skrivet: 23 jan-22 kl 09:48 »
Låter som att det är framför allt en växt som kan bli problem i trädgårdar, och då rätt envis. Men det jag hört innan ger en bild av ogräset från helvetet, som tar över överallt. Men det har jag hört om kirskål och jättebalsaminer också, så jag borde ha lärt mig...

Ett problem i England med sitt klimat och villaträdgårdar är ju inte direkt överförbart till ett hus i svensk skogsmark.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #21 skrivet: 23 jan-22 kl 20:07 »
(Jag trodde på riktigt att det handlade om någon hipp akivitet eller sport. Skejt, parkour och parkslide, liksom).

De första tiden när idrottsaktiviteten padel introducerades trodde jag det var en etablerad felstavning av paddel ...  :P

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #22 skrivet: 24 jan-22 kl 10:41 »
för många år sedan hade vi får som gick och betade av parksliden så fort den stack näsan ur jorden.
Mycket effektivt. På den tiden var den ingen problemväxt och jag ville ha kvar den så jag tog en liten rotklump och satte den på ett annat ställe. Där frodas den men nu leker jag får för att utrota den, så fort det blir ett skott så hackar jag av det med ogräshackan. Tror och hoppas att den är väck nu men våren kommer utvisa. Man får vara noga med att kolla att den inte gör utlöpare för de kan poppa upp långt bort.
Hackar man bort skotten hela tiden så kan de dessutom ligga kvar på backen och torkar ut, ingen risk att de sprids i kompost eller liknande.


Det går att leva med Parksliden (även med andre oönskat växter som är nämnt i denna tråd) och ha ett harmonisk samspel med dessa istället för att försöka att utrota alla
och det är en vacker växt med sina store blad och små blomster!
Ett stort plus är att blad och stjälkar på växten är ätbar!
Och som Znibban skriver går det att begränsa växten vid att ta bort nya skott och vill du ha bort växten läggar du en mark duk på området!
Spreds endast via rötter som kvickgräs!


« Senast ändrad: 24 jan-22 kl 11:08 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #23 skrivet: 24 jan-22 kl 11:45 »

Det går att leva med Parksliden (även med andre oönskat växter som är nämnt i denna tråd) och ha ett harmonisk samspel med dessa istället för att försöka att utrota alla
och det är en vacker växt med sina store blad och små blomster!
Ett stort plus är att blad och stjälkar på växten är ätbar!
Och som Znibban skriver går det att begränsa växten vid att ta bort nya skott och vill du ha bort växten läggar du en mark duk på området!
Spreds endast via rötter som kvickgräs!
Jepp, om den får finnas i sin naturliga original miljö.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #24 skrivet: 24 jan-22 kl 13:34 »

Det går att leva med Parksliden (även med andre oönskat växter som är nämnt i denna tråd) och ha ett harmonisk samspel med dessa istället för att försöka att utrota alla
och det är en vacker växt med sina store blad och små blomster!
Ett stort plus är att blad och stjälkar på växten är ätbar!
Och som Znibban skriver går det att begränsa växten vid att ta bort nya skott och vill du ha bort växten läggar du en mark duk på området!
Spreds endast via rötter som kvickgräs!

Jag vet inte om du själv haft parkslide i din trädgård.
Den går inte att jämföra med nässlor eller kirskål anser jag. Den sprider sig ohejdat om man inte lägger ner arbete på att begränsa den och dessutom hör den inte hemma i vår flora som t ex nässlor gör. Den parkslide som hamnar utanför folks trädgårdar är det ingen som håller efter. Här i söder trivs den dessutom lite väl bra.

Jag klistrar in en länk från Länsstyrelsen i Skåne som handlar om parkslide. Den ligger uppe på deras fbsida så jag vet inte om den funkar om man inte har Facebook.
https://m.facebook.com/watch/?v=957786127971446&_rdr
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #25 skrivet: 24 jan-22 kl 13:47 »
Jag vet inte om du själv haft parkslide i din trädgård.
Den går inte att jämföra med nässlor eller kirskål anser jag. Den sprider sig ohejdat om man inte lägger ner arbete på att begränsa den och dessutom hör den inte hemma i vår flora som t ex nässlor gör. Den parkslide som hamnar utanför folks trädgårdar är det ingen som håller efter. Här i söder trivs den dessutom lite väl bra.

Jag klistrar in en länk från Länsstyrelsen i Skåne som handlar om parkslide. Den ligger uppe på deras fbsida så jag vet inte om den funkar om man inte har Facebook.
https://m.facebook.com/watch/?v=957786127971446&_rdr

Jo jag har haft Parksliden i en trädgård här i Skåne på ca. 15 kvm nära en allmän grusväg och det var endast en positivt upplevelse.
Även mina grannar var nöjda med skötseln!
Och om Parksliden hamnar utan för en privat trädgård är det kommunens ansvar.
Jo länken fungerar utmärkt men att bekämpa när det går att leva harmonisk med exempelvis parksliden är för mig ett stort ?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #26 skrivet: 24 jan-22 kl 14:03 »
Jo jag har haft Parksliden i en trädgård här i Skåne på ca. 15 kvm nära en allmän grusväg och det var endast en positivt upplevelse.
Även mina grannar var nöjda med skötseln!
Och om Parksliden hamnar utan för en privat trädgård är det kommunens ansvar.
Jo länken fungerar utmärkt men att bekämpa när det går att leva harmonisk med exempelvis parksliden är för mig ett stort ?

Kommunens ansvar?  Du menar dinar grannars ansvar.    För kommunens pengar kommer från den gemensamma summa som medborgarnaommarstugeägarna som i många fall inte ens bor i kommunen.

Nä, det ska stå tomtägare som ansvarig för detta och ingen annan.
Och skulle detta inte det fungerar så ska kommunerna införa straffskatt för innehav av dylikt ogräs.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #27 skrivet: 24 jan-22 kl 14:17 »

Allmän upplysning!
Där finns i dagens Sverige ingen lagstiftning angående exempelvis Parksliden och en markägare har ingen skyldighet att ta bort denna
det går att läsa på naturvårdsverket.se!
Det handlar om att se till att Parksliden inte skapar problem i naturen
och där kommunen är markägare skal man fråga denna
innan man ta bort exempelvis Parksliden (där är många olika varianter på Parksliden)!
« Senast ändrad: 24 jan-22 kl 14:45 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #28 skrivet: 24 jan-22 kl 14:32 »
Parkslide och dess effekter kan man gå in och läsa om på byggahus. Där finns gott om fålk som mer eller mindre fått sina liv förstörda av växten.
Att säga att den är ofarligt är väldigt riskabelt.
På vissa platser verkar den mer restriktiv i sin utbreddning. Medans på andra platser så ser den sig själv som enväldshärskare

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #29 skrivet: 24 jan-22 kl 14:41 »
Parkslide och dess effekter kan man gå in och läsa om på byggahus. Där finns gott om fålk som mer eller mindre fått sina liv förstörda av växten.
Att säga att den är ofarligt är väldigt riskabelt.
På vissa platser verkar den mer restriktiv i sin utbreddning. Medans på andra platser så ser den sig själv som enväldshärskare

Jag undrar om du kan lämna en länk till informationen på bygga hus!
Och det är upp till dig eller andre om man vill bekämpa växten eller inte!
I naturen är där en viss risk för förökning av exempelvis Parksliden men det går frivilligt att hjälpa till att bekämpa denna!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #30 skrivet: 24 jan-22 kl 14:53 »
Allmän upplysning!
Där finns i dagens Sverige ingen lagstiftning angående exempelvis Parksliden och en markägare har ingen skyldighet att ta bort denna
det går att läsa på naturvårdsverket.se!
Det handlar om att se till att Parksliden inte skapar problem i naturen
och där kommunen är markägare skal man fråga denna
innan man ta bort exempelvis Parksliden (där är många olika varianter på Parksliden)!
Det är hemskt synd att det inte finns dylik lagstiftning.

Den behövs verkligen så man får ordning på vansinnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #31 skrivet: 24 jan-22 kl 20:18 »
Det är hemskt synd att det inte finns dylik lagstiftning.

Den behövs verkligen så man får ordning på vansinnet.
Den utvärderas nu för att tas upp på listan över invasiva arter och därmed omfattas av olika förbud.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #32 skrivet: 24 jan-22 kl 22:56 »
Den utvärderas nu för att tas upp på listan över invasiva arter och därmed omfattas av olika förbud.

Perfekt...    ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #33 skrivet: 25 jan-22 kl 09:52 »

Och om Parksliden hamnar utan för en privat trädgård är det kommunens ansvar.
Om jag skulle haft parkslide eller något annat som räknas som invasiv, och denna växt lyckas föröka sig utanför tomtgränsen in på någon annans marker. Vems ansvar är det att påtala detta för kommunen? Och ställer kommunen verkligen upp på att rensa bort den invasiva växten?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #34 skrivet: 25 jan-22 kl 10:39 »
Om jag skulle haft parkslide eller något annat som räknas som invasiv, och denna växt lyckas föröka sig utanför tomtgränsen in på någon annans marker. Vems ansvar är det att påtala detta för kommunen? Och ställer kommunen verkligen upp på att rensa bort den invasiva växten?

De som vill utrota Parkslide eller växter som anses att vara invasiva arter påtalar gärna om detta för kommunen!
Ja i Skåne län ställer kommunen upp ifall att exempelvis Parksliden finns på ett olämpligt område såsom hinder insyn vid infart från en väg!
Invasiva växter betyder främmande växtarter som har förvildad sig till exempelvis Sverige!
« Senast ändrad: 25 jan-22 kl 10:47 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #35 skrivet: 25 jan-22 kl 11:21 »
Att kommunen, vägverket eller vad det är, rensar undan växtlighet som hindrar uppsikten i t.ex. korsningar är väl ganska känt. Det gäller vad som helst som hindrar sikten. Som du skrev tidigare fick man intrycket att kommunen kommer och rensar bort var som helst som parksliden slår rot. Det var alltså inte alldeles sant då kanske?

I Östersunds kommun är det tomtägarens ansvar att hålla sin häck på ett sådant sätt att den inte hindrar sikten i en korsning i villakvarteret. Kanske det är annorlunda på andra ställen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #36 skrivet: 25 jan-22 kl 11:44 »
De som vill utrota Parkslide eller växter som anses att vara invasiva arter påtalar gärna om detta för kommunen!
Ja i Skåne län ställer kommunen upp ifall att exempelvis Parksliden finns på ett olämpligt område såsom hinder insyn vid infart från en väg!
Invasiva växter betyder främmande växtarter som har förvildad sig till exempelvis Sverige!
Det är fel ..  det är tomtägarens ansvar att hålla rätt på sina växter.
Men men, fantiserar man att kommunen har kopiösa mängder pengar i sin kassa så ...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #37 skrivet: 25 jan-22 kl 11:54 »
Att kommunen, vägverket eller vad det är, rensar undan växtlighet som hindrar uppsikten i t.ex. korsningar är väl ganska känt. Det gäller vad som helst som hindrar sikten. Som du skrev tidigare fick man intrycket att kommunen kommer och rensar bort var som helst som parksliden slår rot. Det var alltså inte alldeles sant då kanske?

I Östersunds kommun är det tomtägarens ansvar att hålla sin häck på ett sådant sätt att den inte hindrar sikten i en korsning i villakvarteret. Kanske det är annorlunda på andra ställen.

Det var ett exempel Radar ifall att kommunen är markägaren och ja det är sant om du kontakter kommunen exempelvis i Skåne län angående olämplig (bemärk ordet olämplig)
Parkslide eller andre invasiva arter kommer de och tar bort dessa!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #38 skrivet: 25 jan-22 kl 12:13 »
Om jag skulle haft parkslide eller något annat som räknas som invasiv, och denna växt lyckas föröka sig utanför tomtgränsen in på någon annans marker. Vems ansvar är det att påtala detta för kommunen? Och ställer kommunen verkligen upp på att rensa bort den invasiva växten?

Om det är en privat markägare för du ta upp saken med denna i en diskussion!
Ifall att det är kommunen som står som markägaren kan du ringa och berätta att där finns en olämplig växt på deras mark!
Och i mitt tillfälle (i min private trädgård) handlade det om att sköta växten (Parksliden) på rätt sätt för att undvika förökning bland annat med tänk på grannar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Erfarenheter av Parkslide - Polygonum cuspidatum ?
« Svar #39 skrivet: 25 jan-22 kl 12:45 »
Så länge parkslide inte finns med på vare sig EU:s lista eller en nationell svensk förteckning över invasiva arter, så är det visserligen inte direkt förbjudet att odla den, men däremot högst olämpligt.
När den väl har kommit med på listan/förteckningen, så blir bl a odling förbjuden och markägare kan bli ålagda av länsstyrelsen att bekämpa växten. Kommunen har inget med saken att göra annat än på sin egen mark.

Just när det gäller parkslide, så har Naturvårdsverket lagt ut en hel del information om växten. Ett problem är att så snart man skadar den, t ex plockar delar av den för att använda som livsmedel, så kan det trigga spridning av den. Därför bör man helst inte röra de bestånd man har överhuvudtaget. https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/artfakta/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide

Beträffande invasiva arter i största allmänhet så har alla länsstyrelser i Sverige lagt ut information på sina respektive websiter. Lätt att hitta om man t ex googlar "länsstyrelsen invasiva arter".


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser