Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Vaktlar och sniglar  (läst 1809 gånger)

e.qvist

  • Inlägg: 7
Vaktlar och sniglar
« skrivet: 22 jan-22 kl 16:10 »
Precis i uppstarten att skaffa Vaktlar. Såg att de gillar sniglar, stämmer det?
Då kommer nästa fråga. Kan man ge dem torkade sniglar?  Vi har ett överflöd kan man säga, tänkte man kunde spara till vinterutfodring ::)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Vaktlar och sniglar
« Svar #1 skrivet: 12 feb-22 kl 20:37 »
Har aldrig hört eller sett att de gillar sniglar, men det kan vara väldigt olika mellan olika vaktelgrupper och vad de är vana vid.

De vill ju helst ha ganska proteinrik mat och sniglar är väl mest vatten?

e.qvist

  • Inlägg: 7
SV: Vaktlar och sniglar
« Svar #2 skrivet: 04 mar-22 kl 18:03 »
Har aldrig hört eller sett att de gillar sniglar, men det kan vara väldigt olika mellan olika vaktelgrupper och vad de är vana vid.

De vill ju helst ha ganska proteinrik mat och sniglar är väl mest vatten?

Mördarsniglar innehåller ca 7% protein. Som jag förstått det så kan man "träna" både höns och vaktlar att äta sniglar om man först rullar dem i något de gillar och sedan minskar mängden av det gottiga allt eftersom. Ska testa så fort de börjar krypa fram i vår 😊

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vaktlar och sniglar
« Svar #3 skrivet: 05 mar-22 kl 12:55 »
Mördarsniglar innehåller ca 7% protein. Som jag förstått det så kan man "träna" både höns och vaktlar att äta sniglar om man först rullar dem i något de gillar och sedan minskar mängden av det gottiga allt eftersom. Ska testa så fort de börjar krypa fram i vår 😊

Och de innehåller ca. 16 % fett
kanske det var en god ide att göra ett eget foder med torkat eller färska sniglar + det de gillar.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

e.qvist

  • Inlägg: 7
SV: Vaktlar och sniglar
« Svar #4 skrivet: 05 mar-22 kl 20:04 »
Och de innehåller ca. 16 % fett
kanske det var en god ide att göra ett eget foder med torkat eller färska sniglar + det de gillar.

Ska testa! Försöker byta ut endel av fodret mot annat vi har hemma, men detr uppenbart att de behöver vänja sig. Har (förutom foder) en plats i buren där jag lägger lite diverse. Tex överbliven gröt, uppkokade vetekorn, kokade skal från potatis/morot. Ärtor, Äppleskruttar etc. Så som jag som liten fick lära mig att man gjorde på bondgård. Det tog ett par dagar, men nu kommer de direkt och testar ifall det är något gott och det mesta accepteras och foderåtgåbgen minskar.  Sen är det ju viktigt att ha koll på näringsbalansen, och just nu är det proteinen jag klurar på. Men de lägger ju ägg och är pigga så det kan inte vara helt fel tänker jag.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vaktlar och sniglar
« Svar #5 skrivet: 06 mar-22 kl 09:04 »
Det sägs ju att vaktlar inte ska ha kött. Så om det är feta sniglar som innehåller biffiga bitar, tror jag att man ska vara lite försiktigt. I varje fall testa sig fram försiktigt med en liten mängd till bara en eller ett par vaktlar under några dagar och se hur det går för att säkerställa, innan man ger till hela flocken.

Uppdatera gärna hur det går! Jag är mycket nyfiken på att veta detta eftersom jag är också inne på planeringsstadiet med vaktel hållning nu. Och planerar att samtidigt börja testa med insekt odling parallellt med vaktel. Tanken är att så småningom, så fort som möjligt övergå från köpt foder till egen gjort mer självhushållning anpassat foder för protein behovet.       


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser