Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?  (läst 1451 gånger)

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« skrivet: 21 jan-22 kl 17:04 »
Jag håller på att rita på ett hus som vi ska bygga själva. Tanken är att det ska sitta ihop med ett växthus som täcker hela söderväggen (se bifogad skiss). Växthuset ska användas för att just odla växter och inte som lusthus eller inglasat uterum – vilket gör att det kommer att bli fuktigt där inne under sommarhalvåret.

Frågan är hur man ska konstruera väggen mellan huset och växthuset så att fukten inte tränger in och kryper upp i hela stommen. Eftersom det kommer att bli ett välisolerat hus är det extra viktigt att fukt kan vandra ut från väggarna och inte tvärtom.

Vad jag funderar på är att bygga väggen på samma sätt som resten av ytterväggarna, dvs. med 80 mm fasadskiva utanpå reglarna men utan ventilerad träpanel. Istället funderar jag på att lägga på lerputs. Om jag har förstått saken rätt så är lerputs diffusionsöppet – men när ytan blir fuktig sväller lerpartiklarna och ytan blir helt vattentät. Sedan går fukten ut i luften igen som ånga när luften är mindre fuktig än väggen. Det är i alla fall vad som står i Clay & Lime Renders, Plasters & Paints (Bryce & Weismann). Däremot skriver Hyllingegårdens Lerprodukter att: "Lerbruk har begränsad beständighet mot fukt".

En annan grej jag tänkte göra är att sätta syllisolering emellan överallt där husets och växthusets stomme möts för att förhindra att fukt vandrar in där.

Alltså, några tankar? Underbygg gärna åsikter.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-22 kl 18:36 »
 Hur hade det varit om du murade väg mot boendet och har en spalt mellan de två skikten. massan av teglet ger ju också magasinering av värmen.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-22 kl 20:04 »
Du kan ju sätta isolerglas som vägg, eller glasblock. Tål fukt, isolerar tillräckligt och ger en helt annan kontakt med växterna.

Tänk på att södervägg är jättemysigt i mars, men en plåga i juni. Att kunna bromsa ljuset och därmed värmen är viktigt.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-22 kl 20:42 »
Jag tänker att man kan välja ett tåligt mtrl på bostadshuset fasad om man är orolig för fukt och mögel, minerit eller lackad plåt är det jag kommer att tänka på, jag skulle absolut sätta den med en vertikal luftspalt på minst 20mm.så att bostadshuset ventileras och fasaden blir tålig och futsäker.

För egen del är jag rätt säker på att en fasad av bra långsamvuxet svenskt barrträ kommer klara miljön i ett växthus i minst 50år om man avstår 'plastfärg', jag vet ladugårdar som haft kor i + 70år och det är en fuktig varm miljö som med kalk målade väggar står sej väl över tid utan komplicerade dyrbara väggmtrl.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-22 kl 21:16 »
För egen del är jag rätt säker på att en fasad av bra långsamvuxet svenskt barrträ kommer klara miljön i ett växthus i minst 50år om man avstår 'plastfärg', jag vet ladugårdar som haft kor i + 70år och det är en fuktig varm miljö som med kalk målade väggar står sej väl över tid utan komplicerade dyrbara väggmtrl.

Jo, jag har funderat på det. Resten av fasaden på huset ska vara bränd furu- alt. granpanel, s.k. sho sugi ban. Men det främsta problemet med väggen i växthuset är egentligen inte att materialet ska tåla fukt utan hålla borta fukt från stommen.

Som skrevs ovan kan man naturligtvis ha en luftspalt mellan men då förlorar man en del av poängen med att ha växthuset mot fasaden, dvs. att spillvärme från huset värmer växthuset och att växthuset värmer huset på våren och hösten. Tanken är också att växthuset ska vara frostfritt året om genom att lägga vertikal isolering 1 m ner i marken runt växthuset och begrava ett nätverk av dräneringsslang eller liknande och sedan använda en termostatstyrd fläkt för att blåsa ner luft genom det. Då svalkas växthuset på dagen och värms på natten. Marken lagrar värmen från dagen så att säga. Det gäller alltså att det är välisolerat åt alla håll.

Citera
Du kan ju sätta isolerglas som vägg, eller glasblock. Tål fukt, isolerar tillräckligt och ger en helt annan kontakt med växterna.

Det hade varit fint och jag hade gärna haft mer fönster men det är en kostnadsfråga också. Väggen inuti växthuset blir över 32 kvm och sträcker sig över 1,5 våning.
« Senast ändrad: 21 jan-22 kl 21:29 av robinjoensuu »

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-22 kl 21:17 »
Hur hade det varit om du murade väg mot boendet och har en spalt mellan de två skikten. massan av teglet ger ju också magasinering av värmen.

Tänker du att spalten ska vara ventilerad mot utsidan då?

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #6 skrivet: 21 jan-22 kl 21:44 »
Jo, jag har funderat på det. Resten av fasaden på huset ska vara bränd furu- alt. granpanel, s.k. sho sugi ban. Men det främsta problemet med väggen i växthuset är egentligen inte att materialet ska tåla fukt utan hålla borta fukt från stommen.

Som skrevs ovan kan man naturligtvis ha en luftspalt mellan men då förlorar man en del av poängen med att ha växthuset mot fasaden, dvs. att spillvärme från huset värmer växthuset och att växthuset värmer huset på våren och hösten.
Tror inte du behöver oroa dig för minst 20mm luftspalt mellan boende och växthus det är knappast så att den 20gradriga vinterkylan kommer vara det dominerande i luftspalten, du kommer ändå att få nytta av den varma väggen från huset i växthuset och du kommer ju att ha ett varmare mer skyddat klimat innanför växthuset än på de andra väggarna även om du har luftspalt mot växthus miljön.

Jag har i jobbet monterat minerit med montageskruv på 28mm luftspalt i vinterträdgård och det fungerar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #7 skrivet: 21 jan-22 kl 21:55 »
Tänker du att spalten ska vara ventilerad mot utsidan då?
Vet inte. Enligt ditt tänk hade du blivit av med värmen då. Men säg att du har en ventilerad spalt som du kan göra tät vid vintertid men under sommaren öppen.
 Har byggt badrummet här på det sättet. Tegel hela insidan, putsad och målad med silikatfärg (öppen). Har inte ens satt dit ventilation genom taket dock är det förberett. Luftspalten är inte ventilerad.
 Då kan man ju ställa sej frågan om fukten är högre, lika el lägre än i ett växthus. Badrummet står på golvvärme betongplatta,

 Rolig problematik du har. Samla så mycket material du kan. Blocket, tippen skroten. Ok tar längre tid men att vara skuldfri när bygget är  klart är inte fel
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #8 skrivet: 21 jan-22 kl 22:01 »
Det kan kanske vara något då med luftspalt, som ni skriver båda två. Om skillnaden i temperatur inte blir jättestor kan man ju ha en mindre luftspalt mellan fasadskiva och t.ex. ett lager utegips med lerputs på (jag väljer gärna naturmaterial så långt det är möjligt). Eller bara träpanel. Sen kan man ju ha difussionsöppet underlagstak över luftspalten för att isolera åtminstone lite. Det ska ändå ligga de första 70-80 centimeterna ut från väggen, där jag kommer att ha isolering i taket och tegel ovanpå.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-22 kl 23:10 »
Det kan kanske vara något då med luftspalt, som ni skriver båda två. Om skillnaden i temperatur inte blir jättestor kan man ju ha en mindre luftspalt mellan fasadskiva och t.ex. ett lager utegips med lerputs på (jag väljer gärna naturmaterial så långt det är möjligt). Eller bara träpanel.
Anser du att GNU är ett naturmtrl?
Varför inte bygga bostadshuset på vanligt sätt med ventilerad fasad och montera växthuset mot fasaden, du behöver knappast mer isolering mot växthuset och den ventilerade panelen på huset tål ju att vara ute så varför skulle den ej klara växthuset som bör ha en jämnare temperatur över året?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #10 skrivet: 22 jan-22 kl 09:56 »
 Först nu som jag ser skissen på ditt bygge.
 Blev förundrad över takstolarna. Blir de inte komplicerade att tillverka och tunga att resa?

 Du får ursäkta men jag är nyfiken. Det är ju inget du frågat om.
 
När jag byggde här så gjorde jag dem helt vanligt med 2" 9. i mötet dem i mellan spikade jag gamla konservburkar och lade på ett hanband upptill. När de väl var resta byggde jag på för att öka isolering. Isolering Billesholm sekunda.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

robinjoensuu

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #11 skrivet: 22 jan-22 kl 10:32 »
Anser du att GNU är ett naturmtrl?

Nej, det var slarvigt uttryckt av mig. Vad jag tänkte är att gips består av en naturlig mineral och att det kan återvinnas. Men det kan man väl egentligen säga om betong också när jag tänker efter. Men att helt enkelt bygga det mot träfasaden kanske blir enklast, som du skriver. Det måste bara bli lufttätt mellan växthus och luftspalt.

Först nu som jag ser skissen på ditt bygge.
 Blev förundrad över takstolarna. Blir de inte komplicerade att tillverka och tunga att resa?

 Du får ursäkta men jag är nyfiken. Det är ju inget du frågat om.
 
När jag byggde här så gjorde jag dem helt vanligt med 2" 9. i mötet dem i mellan spikade jag gamla konservburkar och lade på ett hanband upptill. När de väl var resta byggde jag på för att öka isolering. Isolering Billesholm sekunda.


Om du tänker på bostadshusets takstolar så är det som sagt bara en skiss. Virkesdimensioner stämmer inte, utan bara yttermått och vinklar. Tanken är att jag ska beställa saxtakstolar från fabrik och de kommer sen och lyfter upp dem med kranbil. Anledningen till att vi tänkte välja det är att vi vill ha så stort golvutrymme som möjligt på övervåningen och obruten ångspärr mellan våningarna. Man kan ju välja t.ex. A-takstolar men då krävs ju mer komplicerade konstruktioner med balkar i nock osv.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #12 skrivet: 22 jan-22 kl 11:40 »
 Ja där finns många möjligheter o alternativ.
Dock glöm inte murstocken.
Med den får du mycket gratis.
Typ ventilation och du kan hålla varmt om du har tillgång till ved.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Bygga ihop hus och växthus – hur skydda mot fukt?
« Svar #13 skrivet: 22 jan-22 kl 12:02 »
Men att helt enkelt bygga det mot träfasaden kanske blir enklast, som du skriver. Det måste bara bli lufttätt mellan växthus och luftspalt.
Nä det är knappast nödvändigt att det blir lufttätt, både husvägg och växthus behöver luftning så du kan gott ha luftspalt öppen både uppåt och neråt och montera växthuset mot träfasaden. De flesta växthus har väl för lite luftning och för små möjligheter till skuggning så att lägga din energi på att få det lufttätt är onödigt och lär försvåra och fördyra projektet såpass att det aldrig blir av.

Bygger du ett passivhus kanske det behöver vara lufttätt men fasaden ska likafullt ha luftspalt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 4 användare
xaelanar, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser