Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överraskningskillingar! Jämtget  (läst 1027 gånger)

Sahara

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
Överraskningskillingar! Jämtget
« skrivet: 13 jan-22 kl 09:31 »
Upptäckte två killingar i getstallet igårmorse som inte var väntade så snart 🥰 Efter uträkning så måste geten varit betäckt redan när vi köpte henne.

Ena killingen är svag/ostyrig över bakbenen. Inga extra tillskott har hunnits ge till den dräktiga geten. Jag har gett en dos E-selen som fanns på granngården till killingen, är osäker på hur många doser som ska ges, någon som vet?! Har läst så mycket olika tips gällande dosering samt att lösningen från Granngården skulle vara för svag?

Ger ni extra tillskott av havre korn till era digivande Jämtgetter? Hel? Blötlagd?

Tacksam för svar ♥️

Tillägg: Killing har återhämtat sig jättebra och går nu nästintill obehindrat. Frågan kvarstår hur man ska göra med fortsatt dosering av E-selen.
« Senast ändrad: 13 jan-22 kl 10:02 av Sahara »

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Överraskningskillingar! Jämtget
« Svar #1 skrivet: 16 jan-22 kl 12:31 »
Hoppas det fortsätter att gå framåt!
Jag brukar ge svaga småkillingar 1/4 vuxendos av E+selen per dag tills de kvicknar till. Flytande medel har jag gett med en liten spruta i munnen på killingen. Det gäller att vara snabb, det smakar apa, nämligen! (Självklart har jag smakat  8) .)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser