Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om att starta ekoby  (läst 2134 gånger)

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
Tips om att starta ekoby
« skrivet: 04 jan-22 kl 15:23 »
Hej,
Jag har länge haft en dröm om att leva i ekoby. Av familjeskäl har jag svårt att lämna Sörmland och här finns ingen riktig ekoby. Jag funderar nu på att helt enkelt köpa en bondgård med tillräckligt mycket mark för att bygga fler bostäder på och starta en ekoby. Är det någon som har tips på hur man kan gå till väga för att starta en ekoby? Fallgropar? Länkar till sidor med info om hur man gör?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #1 skrivet: 04 jan-22 kl 15:59 »
Börja med att studera alla tidigare trådar på ämnet (och närliggande ämnen) i detta forum.  Tänk på att en av de vanligaste orsakerna till misslyckanden är att folk inom ekobyn blir osams med tiden, även om allt ser bra ut från början kommer det att bli olika uppfattningar med tiden och man börjar gå varandra på nerverna, och då kan det sluta hur illa som helst.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #2 skrivet: 04 jan-22 kl 19:09 »
En ekoby behöver ju inte vara ett kollektiv (om jag nu inte missat någon definition).

Jag skulle ta kontakt med någon som startat en sådan så jag fick informationen från den som gjort resan redan. Sedan skulle jag kolla med byggkontoret i hemkommunen.

Tittade om jag kunde hitta den ekobyn som ligger söder om Linköping (jag har läst om deras smarta toalettlösning), men råkade hitta det här http://ekobyar.se/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #3 skrivet: 04 jan-22 kl 19:19 »
Det var den här byn jag läste om när den var rätt ny https://slideplayer.se/slide/1905805/

Om jag kommer ihåg rätt var det markägaren som fixade byn för att dottern gillade idén.

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #4 skrivet: 04 jan-22 kl 22:36 »
Tack för svaren!
Jag ska läsa på och fundera.
Om det finns fler tips om länkar så tas det emot tacksamt.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #5 skrivet: 04 jan-22 kl 23:06 »
Ett problem med begreppet "Ekoby" är att det har så väldigt många olika definitioner.

Det kan å ena sidan vara ett bostadsområde där husen byggda med extra stort kretsloppstänk, med ekologiska material och odlingslotter med mera, där var och köper sitt hus, "som vilken villa som helst".

Det kan också vara något slags kollektiv för likasinnade inom odling och/eller djurhållning, där man kanske delar på ett huvudhus, kompletterat med "tiny houses", och t.ex. Attefallshus.

Och så finns det en massa mellanformer mellan de bägge exemplen ovan.

I det första exemplet, så är det endera så att det finns avstyckade tomter att köpa in sig på för eget byggande, eller, kanske vanligast, så byggs området som ett vanligt bostadsområde, med mer eller mindre likadana hus eller radhus med "ekoprofil", kompletterat med något gemensamhetshus, större gemensam solcellsanläggning med mera.

De mer kollektiva varianterna med samägande är väldigt olika, men det tycks som att de som drivs av grupp människor med någon tydlig ideologisk övertygelse, t.ex. antroposofernas ekoby i Järna, eller permakultur entusiasterna i Stjärnsund, har lyckats bli långlivade, medan de som bara är allmänt entusiastiska verkar ha svårt att få till långsiktiga initiativ.

Så när man börjar prata "Ekoby", så kan det ju vara bra att beskriva vad man är ute efter.


borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #6 skrivet: 06 jan-22 kl 12:29 »
Läs boken "Solbyn före inflyttningen"
Boken finns digitaliserad.
Det finns en facebook-grupp "Baskemölla Ekoby"
« Senast ändrad: 06 jan-22 kl 12:35 av borsdorfer »

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #7 skrivet: 07 jan-22 kl 08:56 »
Så när man börjar prata "Ekoby", så kan det ju vara bra att beskriva vad man är ute efter.

Tack för det.
Min idé kring att starta en ekoby är väl inte överdrivet ideologisk. Jag ser framför mig att de som bor i byn strävar mot att minska sina ekologiska avtryck och brinner för självförsörjning. Jag bor nu i ett torp med halvstor tomt (2300 kvm) och odlar och har höns men det är svårt, som ensam, att vara självförsörjande på mer än typ potatis, lök, tomater, bönor, äpplen, ägg och lite bär och svamp från skogen. Jag tänker mig att om man är en grupp av självhushållare som hjälps åt så kan man tillsammans odla mer, ha fler djur, ha gemensam bil, gemensamma verktyg och maskiner, gemensam tvättstuga etc. Det är ju egentligen väldigt onödigt att jag och mina grannar har varsin såg, varsin tvättmaskin, varsin gräsklippare, varsin lie etc eftersom man använder dessa saker så relativt sällan.

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #8 skrivet: 07 jan-22 kl 08:59 »
Läs boken "Solbyn före inflyttningen"
Boken finns digitaliserad.
Det finns en facebook-grupp "Baskemölla Ekoby"
Tack för tipset! Den ska jag genast söka upp. Själv har jag inte Facebook för tillfället, men min flickvän har. Jag ska se om jag får titta på Baskemölla-gruppen via hennes inloggning...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #9 skrivet: 07 jan-22 kl 17:17 »
För att hålla avtrycket så litet så är det klokaste att satsa på att ta över en konventionell by och konvertera den.
Främst beroende på att när man bygger så tar det många år att den blir klimatneutral, hur lång tid beror på vad man har använt i uppförandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #10 skrivet: 07 jan-22 kl 17:27 »
För att hålla avtrycket så litet så är det klokaste att satsa på att ta över en konventionell by och konvertera den.
Främst beroende på att när man bygger så tar det många år att den blir klimatneutral, hur lång tid beror på vad man har använt i uppförandet.

Det där är en fantasi som farit runt i huvudet när jag åkt genom nästan folktomma byar eller mindre samhällen. Ett drömläge för att starta en verksamhet där man även har den fördelen att man bor på samma ort. Lite som den gamla tidens bruksort, fastän man inte lämnar slagghögar efter sig ;D

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #11 skrivet: 08 jan-22 kl 08:32 »
För att hålla avtrycket så litet så är det klokaste att satsa på att ta över en konventionell by och konvertera den.
Främst beroende på att när man bygger så tar det många år att den blir klimatneutral, hur lång tid beror på vad man har använt i uppförandet.
Du har missat att en av de dominerande drivkrafterna inom den nutida miljörörelsen är att blogga om hur man köper/konsumerar optimalt. Då går det inte att hålla på med gamla grejor som redan finns...

polyamorista

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #12 skrivet: 08 jan-22 kl 10:45 »
Hej! Vi har haft samma tankar men har startat en ekobygd istället.. Förvånad över så många i närområdet som gärna villa vara med (www.ekobygd.org) Vi har tänkt att föreningen kan vara en  paraply-organisation för flera små samhällen.. Ta gärna kontakt om du du vill höra mera! Lycka till.. Mvh, Asger

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #13 skrivet: 08 jan-22 kl 13:41 »
Hej! Vi har haft samma tankar men har startat en ekobygd istället.. Förvånad över så många i närområdet som gärna villa vara med (www.ekobygd.org) Vi har tänkt att föreningen kan vara en  paraply-organisation för flera små samhällen.. Ta gärna kontakt om du du vill höra mera! Lycka till.. Mvh, Asger

Hej Asger,
Vilket fint initiativ! Det är ganska lite text på er hemsida så jag förstår inte helt; är alla medlemmar boende i ert närområde?

Mårten Falk

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #14 skrivet: 08 jan-22 kl 13:45 »
Det där är en fantasi som farit runt i huvudet när jag åkt genom nästan folktomma byar eller mindre samhällen. Ett drömläge för att starta en verksamhet där man även har den fördelen att man bor på samma ort. Lite som den gamla tidens bruksort, fastän man inte lämnar slagghögar efter sig ;D
Ja, det är ju en idé som jag drömt om. Men var hittar man en tom by? Jag gissar att man får söka sig rätt långt upp i Norrland då. Jag har svårt för det av familjeskäl, och så ska jag erkänna att jag (som försöker bli självförsörjande) inte gärna vill flytta för långt norrut eftersom odlingssäsongen är så kort där.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #15 skrivet: 10 jan-22 kl 08:40 »
För att hålla avtrycket så litet så är det klokaste att satsa på att ta över en konventionell by och konvertera den.
I Norrland går det att komma över hus billigt. Att tilläggsisolera alla byggnaderna kostar betydligt mer. Grönsaksodling (och fruktodling) i Norrland är kanske inte lika enkelt som längre söderut.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #16 skrivet: 10 jan-22 kl 10:45 »


Lägg ut det som du söker angående en Eko-by på exempelvis Facebook
och du får kanske kontakt med ägare som har hus eller mark som ni kan arrenderar eller köpa
alternativ hyra!
Skriv exakt vilket område som är intressant!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

 

Flytkorken

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Tips om att starta ekoby
« Svar #17 skrivet: 16 jan-22 kl 22:18 »
Spännande idé.
Jag bor också i Södermanland. Har inte heller facebook, så vet inte mycket om lokala initiativ jag heller.
Kul att se att någon funderar i samma banor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser