Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?  (läst 379 gånger)

Urban Scavenger

• -
Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« skrivet: 02 sep-21 kl 12:24 »
Jag håller på att bygga om en rastvagn till permanentbostad och har insett att det kommer bli en del extra jobb att behålla den nuvarande dörren. Karmen inte anpassad efter den tjockare väggisoleringen så jag behöver bygga en ny. Dessutom saknas nyckel samt att det vid något tillfälle vart inbrott som gjort att dörren tagit en del stryk. Eftersom jag vill hålla vikten nere vill jag även fortsättningsvis ha en så liten dörr som möjligt men landar då på innerdörrar. Finns det egentligen någon vesentlig skillnad mellan inner- och ytterdörrar av äldre typ? Vad behöver jag tänka på när jag gör om en innerdörr till ytterdörr?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-21 kl 13:21 »
Innerdörrar är inte isolerade och är heller inte anpassade till att ha olika temperatur och fukthalt på de båda sidorna. Kalla och slår sig.

Bygg en egen dörr så får du den så stor som du vill ha den.

Små

• Skåne
SV: Skillnad mellan ytterdörr och innerdörr?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-21 kl 13:36 »
Vad behöver jag tänka på när jag gör om en innerdörr till ytterdörr?

Enklaste ytterdörren gör du i så fall av två skikt, med luft mellan. Alltså om du tar din innerdörr och lägger på en list runtom. Sedan en skiva av något slag på det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser