Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenskada i taket eller ej?  (läst 4390 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #20 skrivet: 02 okt-21 kl 20:00 »
Om man ska måla om ett plåttak och tänker anlita avlönad arbetskraft, så beror kostnaden kraftigt på vad plåten har för slags ytbehandling sedan tidigare och i vilket skick den är.  Gammal väl fastsittande färg eller varmförzinkning som fortfarande är i skapligt skick, kräver inte mycket mer förarbete än noggrann rengöring, Om det däremot rör sig t ex om gammal färg som har börjat flagna av, eller om plåten redan är rostig, får man räkna med att förarbetet blir mer tidskrävande (och dyrare).

Kom ihåg att utomhusmålning bör göras vid torrt väder, helst då det inte ens faller dagg på natten. Vanligtvis är försommaren den bästa årstiden för sådana sysslor.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #21 skrivet: 13 jan-22 kl 02:34 »
Idag har det regnat konstant i fleta timmar i kombination med blåst och i natt upptäckte jag vid fönstret att det droppa vatten. Det är alldeles vid fönstret men inte från fönstret utan mellan fömstret och ramen som går runt fönstret ner och som blor fönsterbräda om ni förstår. Jag har djupa fönster, timrat hus.
Kan det vara droppblecket, eller är det i taket ändå och att vattnet leds ner dit?
Der droppar inte mycket men det droppar... suck. VId vanliga regnskurar har det under årer inte kommit in något vatten men nu är det ihållande och regnat under hela dagen, mycket å blåser i kombination. Ska refna ytterligare 40 mm idag... Jag orkar inte utreda vattenskada igen, och riva ut hela rummet. Vad skulle ni gjort?
Så länge det läcker där det läcker och i så små mängder och det ger inga fuktfläckar...
Vad tror ni om risk för mögelskadlor om jag bara låter det vara?
« Senast ändrad: 13 jan-22 kl 02:44 av mulen »

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #22 skrivet: 13 jan-22 kl 08:53 »
Idag har det regnat konstant i fleta timmar i kombination med blåst och i natt upptäckte jag vid fönstret att det droppa vatten. Det är alldeles vid fönstret men inte från fönstret utan mellan fömstret och ramen som går runt fönstret ner och som blor fönsterbräda om ni förstår. Jag har djupa fönster, timrat hus.
Kan det vara droppblecket, eller är det i taket ändå och att vattnet leds ner dit?
Der droppar inte mycket men det droppar... suck. VId vanliga regnskurar har det under årer inte kommit in något vatten men nu är det ihållande och regnat under hela dagen, mycket å blåser i kombination. Ska refna ytterligare 40 mm idag... Jag orkar inte utreda vattenskada igen, och riva ut hela rummet. Vad skulle ni gjort?
Så länge det läcker där det läcker och i så små mängder och det ger inga fuktfläckar...
Vad tror ni om risk för mögelskadlor om jag bara låter det vara?

Vi hade vatten på samma ställe.
Går det att lossa fodrerna runt fönstret och pilla ur drevet för att se hur det ser ut?
Var inte jättestor operation hos oss.

Jag hittade tack och lov var vattnet kom in för oss. (det kan vara minst sagt svårt)
Slagregn och kraftigt undertryck i huset vid blåst gjorde att vattnet bokstavligt talat sögs in genom fönsterkarmen i en skarv. Jag såg hur droppe efter droppe rann ner till skarven, försvann och sen dök den upp på insidan och la sig på fönsterbrädet... Både drev och timmer runt fönstret var torrt i övrigt. (gick att inspektera hyffsat när fodrerna på insidan plockats ner)

Slutsatsen var som någon skrev ovan, det är väääääldigt svårt att alltid hålla vatten ute. Det är bättre att bygga så det efter extremväder kan torka upp igen.



mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #23 skrivet: 13 jan-22 kl 12:49 »
Jo, det har ju inte kommit in något vatten på ett år, nu var det extrem väder, smhi varningar mm. Å regnblandat idag men inget läckage. Utan det var väl att det var extremt mkt vatten i kombination med kraftig blåst.
Ser torrt ut i övrigt. Jag får kika bättre på utsidan när det är bättre väder.
Men det är det enda fönstret som har en springa mellan övre fönsterfodret och fönstret. Samtidigt vill jag inte täta inifrån för då vet jag inte var vattnet tar vägen. 
Och det var inte många droppar som kom, men de kom vatten.
Kan det ge ett sug in för att det är en springa mellan foder och fönster? Alltså om jag tex skulle täta inifrån skulle det förebygga eller skulle vattnet ändå komma in å ta vägen någon annanstans?

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #24 skrivet: 14 jan-22 kl 02:04 »
Idag har det snöat å blåst och det är kruttorrt där det läckte vatten igår. Som sgt inte mycket vatten men det kom in vatten. I nuläget blundar jag för der hela....

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #25 skrivet: 14 jan-22 kl 17:04 »
Idag har det regnat konstant i fleta timmar i kombination med blåst och i natt upptäckte jag vid fönstret att det droppa vatten. Det är alldeles vid fönstret men inte från fönstret utan mellan fömstret och ramen som går runt fönstret ner och som blor fönsterbräda om ni förstår. Jag har djupa fönster, timrat hus.
Kan det vara droppblecket, eller är det i taket ändå och att vattnet leds ner dit?
Der droppar inte mycket men det droppar... suck. VId vanliga regnskurar har det under årer inte kommit in något vatten men nu är det ihållande och regnat under hela dagen, mycket å blåser i kombination. Ska refna ytterligare 40 mm idag... Jag orkar inte utreda vattenskada igen, och riva ut hela rummet. Vad skulle ni gjort?
Så länge det läcker där det läcker och i så små mängder och det ger inga fuktfläckar...
Vad tror ni om risk för mögelskadlor om jag bara låter det vara?
Ingen fara, kraftigt regn i kombination med kraftig blåst testar alla tätningar. Svenska hus klarar det, de är normalt också gjorda att torka ur om det ändå trots allt läcker in lite. Men du måste hitta orsaken, om fönstren ligger djupt in från fasaden så bör läckan ligga i nederkant, övre delen av fönstret är ju skyddad

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #26 skrivet: 16 jan-22 kl 00:46 »
Fast det läckte i övre kant från fönstret, i en springa mellan fönster och fodret.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #27 skrivet: 17 jan-22 kl 01:21 »
Undrar var vatten kan trönga in alltså,, för det verkar ju inte ha med normal mängd regn, snö eller snösmältning. Utan det är vid kombination stark vindar å mycket snö eller regn....
« Senast ändrad: 17 jan-22 kl 01:33 av mulen »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #28 skrivet: 17 jan-22 kl 07:13 »
Undrar var vatten kan trönga in alltså,, för det verkar ju inte ha med normal mängd regn, snö eller snösmältning. Utan det är vid kombination stark vindar å mycket snö eller regn....

Det enda som är säkert är att du inte ska lita på det som är troligast, utan det kan komma in någon annanstans.
Och felet visar sig vid fönstret.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #29 skrivet: 17 jan-22 kl 10:33 »
Här regnar det in vid ett par fönster vid regn och extremt hård sidvind från en viss riktning. Vattnet trycks in vid karmen eftersom den inte är helt tät.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #30 skrivet: 17 jan-22 kl 12:36 »
Här regnar det in vid ett par fönster vid regn och extremt hård sidvind från en viss riktning. Vattnet trycks in vid karmen eftersom den inte är helt tät.
Vad gör du åt det?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #31 skrivet: 17 jan-22 kl 13:00 »
Här regnar det in vid ett par fönster vid regn och extremt hård sidvind från en viss riktning. Vattnet trycks in vid karmen eftersom den inte är helt tät.

Kommer regnet in mellan tätlist och fönster?
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #32 skrivet: 17 jan-22 kl 20:54 »
Nä det är som yttrrligare eb 5 cm bred list till fodrer. Och mellan denna list och fodrer är en springa och där har det droppat nu när det var exrrem väder. Men alltså. Det har inte varit något läckage på 1 år...

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #33 skrivet: 18 jan-22 kl 00:47 »
Vad gör du åt det?

Inget mer än att torka bort vattnet. Det händer så sällan så det kan jag leva med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #34 skrivet: 18 jan-22 kl 00:49 »
Kommer regnet in mellan tätlist och fönster?

Mellan fönsterbåge och karm och det sitter ingen tätlist där.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #35 skrivet: 18 jan-22 kl 10:02 »
Mellan fönsterbåge och karm och det sitter ingen tätlist där.
Då är det ytterligare en anledning att sätta tätningslister i fönstren ;)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #36 skrivet: 18 jan-22 kl 15:23 »
Då är det ytterligare en anledning att sätta tätningslister i fönstren ;)

Behöver ventilationen, enkelglas och innanfönster. Eftersom det inte hänt många gånger på 20 år ser jag det inte som ett problem. Större risk för problem om ytterbågen är helt tät. 😊
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #37 skrivet: 22 jan-22 kl 12:09 »
Behöver ventilationen, enkelglas och innanfönster. Eftersom det inte hänt många gånger på 20 år ser jag det inte som ett problem. Större risk för problem om ytterbågen är helt tät. 😊
Trevligt att det fungerar

Jag tror likafullt att risken att få ett enkel fönster med innanfönster helt tät är försvinnande liten och skulle hellre sätta lister, ventilation /otätheter har du sannolikt ändå och om luften får komma in i ventiler eller i otäthet mellan karm och vägg istället är det mindre risk för inträngande vatten då panel och foder skyddar mot regn och yrsnö
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser