Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin med "kort", spetsig bakkropp, lite trekantig med svart spets, vad är det?  (läst 814 gånger)

hofboss

• Skåne
Jag ser nu bin enl ovan i mina bigårdar, vanliga bin med normallånga bakkroppar finns oxå.
« Senast ändrad: 13 okt-20 kl 16:22 av hofboss »

100Mirakel

• -
Hej! Googla på svävarfluga, den suger nektar med lång snabel, hovrande framför blomman som en kolibri. Kan det vara den?

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
Hej! Googla på svävarfluga, den suger nektar med lång snabel, hovrande framför blomman som en kolibri. Kan det vara den?

Absolut inte. Hofboss syftade på vissa arbetsbin i hans egna kupor. Dessa beror med stor sannolikhet på ett virus som sprids av varroakvalster. Andra biodlare har vittnat om liknande symtom för några år sedan, och det verkar komma och gå lite varstans. Inget att oroa sig över för den som har koll på kvalstertrycket i sina samhällen, vilket Hofboss ju har.
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Bedriver Buckfastavel sedan 25 års tid, och är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling.

Tältbyggare

• Skåne
Jag hittade dessa i en svärm idag.
Är det liknande dessa du såg?

hofboss

• Skåne
Kortare bakkropp och mer trekantig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 5 användare (1 dolda)
Numera, isatis, Jannedansk, Ett svart får

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser