Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ISA brun (värphybrid)  (läst 12262 gånger)

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
ISA brun (värphybrid)
« skrivet: 04 okt-07 kl 20:15 »
Vad är Isa brun för hönsras? Jag har aldrig hört talas om den sorten, de är väldigt lika mina Lohmann hönor.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #1 skrivet: 04 okt-07 kl 22:18 »
ISA brun är en värphybrid.

Lite fakta om hybriden:
Laying Period    18-80 wks
Liveability    93.2 %
Age at 50 % Production (days) 143
 
Peak Percentage    95 %
Age at Peak of Production    26  
Average Egg Weight   63.1 g
 
Hen Housed Eggs   351  
Average Feed Consumption per Day    111 g
Feed Conversion 2.14
 
Body Weight (80 wks): 2 kg
 
Shell Strength    3900 g
Shell Color    32.0
« Senast ändrad: 21 jun-08 kl 15:00 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

purex

  • Inlägg: 163
    • Östergötland
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #2 skrivet: 30 jan-08 kl 11:27 »
Vart får man tag på ISA Brun? Vad kostar dom?

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #3 skrivet: 20 jun-08 kl 20:36 »
Finns det nån som kan något om denna ras? Jag vet bara att det är en värphybrid..
Skulle vilja veta var den kommer utav och varifrån. De är så härligt sociala, orädda och lägger så underbara ägg.

Kille jag har köpt dem av , säger att det är "lite hemligt" kring dem...???
/Maya
« Senast ändrad: 20 jun-08 kl 20:38 av HönsMaya »
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #4 skrivet: 21 jun-08 kl 12:11 »
Isabrun är en hybrid och inte en ras.
Detta innebär att avkomman efter två isabrun inte kommer vara konstant (likformig) utan kommer att visa drag av dom två linjerna den är korsad ifrån.
Detta beror på att man har avlat fram två inavlade linjer med önskvärda egenskaper som man i sista ledet korsar för att utnyttja heterosiseffekten (utavlingseffekten eller blandraseffekten).

Det som är hemligt är vilka djur som är färäldrar och mor/far-föräldrar till hybriderna.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #5 skrivet: 21 jun-08 kl 13:48 »
Finns det nån som kan något om denna ras?
Skulle vilja veta var den kommer utav och varifrån. /Maya

ISA brun hybriden tas fram av ISA-divisionen i Nederländerna (Hendrix ägt), sedan 20 år tillbaka.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Stavern

  • Inlägg: 174
    • Norge
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #6 skrivet: 21 jun-08 kl 19:34 »
Värper ISA brun bruna ägg eller vita?
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Bovanägare

  • Gäst
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #7 skrivet: 21 jun-08 kl 19:53 »
ISA Brun värper bruna ägg. Visste inte att de fanns ännu. Trodde de hade försvunnit bland bättre värphybrid sorter.

HönsMaya

  • Inlägg: 676
    • Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #8 skrivet: 21 jun-08 kl 23:03 »
De finns och de lägger stora bruna , ibland prickga ägg. Men inte har jag sett att de verkar värpa för stora ägg(som det står att de gjorde då de kom), mina två raringar lever gott och värper bra.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Simon

  • Gäst
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #9 skrivet: 22 jun-08 kl 07:32 »
Jo finns gör de säkert...men vem kläcker dem?  ::) Inga hemmakläckta varrianter får räknas som godkända..såvida man inte äger en äkta föräldragrupp. Precis som byracka sriver så är det bara 1 generation som är ISA-Brun ..sedan blir det uppblandningar och det gäller ALLA hybrider (Dessa kan man inte jämföra med orginalet!)
   HönsMaya Förstora ägg lägger hönan i slutet av värpperioden. Ofta så håller inte skalet och man får större andel knäckägg. Generellt sett så har alla bruna hybrider sämre skalkvalité än vita djur! Möjligen om brunäggsvärparna Lohmann/Hyline Silver kan stå sig lite bättre, de har ju något lägre äggvikt.

/ Simon

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #10 skrivet: 08 apr-09 kl 19:09 »
Vi har haft ISA brun när jag var liten... Förutom dem så hade vi vit leghorn också.
Verkar som om båda dessa har blivit utbytta mot bland annat Lohmann nu för tiden.

Våran äldsta ISA brun blev 15 år och värpte hela livet. Hon var en snäll tant hon... En annan la sig och ruvade.
Dock så var majoriteten ganska elaka.  :-\

De la enorma bruna ägg.
« Senast ändrad: 08 apr-09 kl 19:12 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #11 skrivet: 24 jun-09 kl 14:23 »
De tamaste höns jag någonsin sett var värphybrider av typen ISA-brun. Man kunde bara gå fram till dem och plocka upp dem utan att de brydde sig. De näst tamaste höns jag någonsin sett är våra bruna Lohman. De får spader om man försöker röra vid dem, men i övrigt är de helt orädda.

Har man avlat fram tama höns för att de ska vara lättare att hantera? Eller är tamheten en slump?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #12 skrivet: 09 apr-15 kl 11:20 »
Bovans Brun är en brunfjädrad värphöna.
Det är en stresstålig höna som ger ett högt antal ägg av stor storlek och utmärkt kvalitet.
Hon har god aptit och ett lugnt temperament samt ger få golvägg.

Hennes ägg tar inte smak om man använder raps i fodret.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #13 skrivet: 15 apr-15 kl 21:16 »
Vill någon ha en välbeprövad gammal ras, som har ganska lika egenskaper som de hybrider som nämns i tråden, så titta gärna på detta.

http://www.blocket.se/angelholm/Avelsagg_Gammal_svensk_rhode_island_red_59891608.htm?ca=23_7&w=3&last=1

 

Chris Mazonakis

  • Inlägg: 1
SV: ISA brun (värphybrid)
« Svar #14 skrivet: 28 sep-22 kl 02:36 »
Bor i Costa Rica och kanske kan raserna eventuellt korsas lite annorlunda här, men de flesta kycklingar som säljs här för ägg är ISA Brown. Det är en riktig familjehöna. Är nu inne på 2a generationen. När du föder upp dem från kycklingar märks det att du blir deras "mamma" för resten av deras liv, kommer springande som galningar när du kanske har nåt gott. Det enda som jag inte håller helt med om i många beskrivningar på nätet är att äggen skulle vara stora. Bruna ja, men medelstora helt enkelt. Vi har fått ägg som är stora, små, men 95% medelstora. Helt ok.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 4 användare
xaelanar, peterm, malungen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser