Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostfri skruv i ek?  (läst 2634 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
Rostfri skruv i ek?
« skrivet: 03 sep-21 kl 23:58 »
Pga garvsyra är ett vanligt förekommande råd att använda rostfri skruv i ädelträ.
Inomhus (torrt) tänker jag att det är onödigt - men jag vet inte.
Vet du?  :)
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-21 kl 06:16 »
Hej, rostfritt uppfanns 1912 enl wikipedia. Alla möbler och hus byggda i ek innan dess är alltså garanterat inte spikade eller skruvade med rostfritt. Grannens spåntak är spikad på ek med obehandlad spik, ca 100 år vid det här laget. Trots ca 20 års exponering av regn och snö samt 80 år under tegelpannor sitter spiken kvar.
Jag har sågat i otaliga obehandlade spik både i färsk ek och torkad, och alla skrotade sågklingor talar sitt tydliga språk. Vill man lyxa till det verkar galvat stå sig bra. När man drar ut en galvad spik från en ekstock är den nästan alltid helt opåverkad av rost. Det finns säkert tillfälle när rostfritt är att föredra, men jag vet inte under vilka omständigheter det skulle vara, kanske någon annan forummedlem har erfarenhet av det?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-21 kl 07:21 »
Antar att det handlar om garvsyran? Den skall ju neutraliseras så fort virket torkat, men jag vet inte. Jag tycker det luktar ättika om ekvirke även efter det torkat

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-21 kl 09:34 »
Hej, rostfritt uppfanns 1912 enl wikipedia. Alla möbler och hus byggda i ek innan dess är alltså garanterat inte spikade eller skruvade med rostfritt. Grannens spåntak är spikad på ek med obehandlad spik, ca 100 år vid det här laget. Trots ca 20 års exponering av regn och snö samt 80 år under tegelpannor sitter spiken kvar.
Jag har sågat i otaliga obehandlade spik både i färsk ek och torkad, och alla skrotade sågklingor talar sitt tydliga språk. Vill man lyxa till det verkar galvat stå sig bra. När man drar ut en galvad spik från en ekstock är den nästan alltid helt opåverkad av rost. Det finns säkert tillfälle när rostfritt är att föredra, men jag vet inte under vilka omständigheter det skulle vara, kanske någon annan forummedlem har erfarenhet av det?

Men det dröjde mycket länge innan man började tillverka skruv av rostfritt. Så vitt jag vet så tillverkades den första svenska chargen rostfritt stål 1921, alltså 100 år sedan i år. Den gick till kallvalsning och det gjordes huvudsakligen diskbänksplåt av den. Ganska snart började man gjuta rostfritt stål, som då användes till processutrustning i massafabriker, kemiska fabriker mm. Visserligen blev det dyrt, men ändå billigare (och bättre hållfasthet och enklare bearbetning) än de syrafasta specialbronser man hade använt där tidigare.
Jag skulle tro att det dröjde till efter andra världskriget innan det blev någon större tillverkning av rostfri skruv, och då i första hand maskinskruv som kom till användning i konstruktioner gjorda av rostfri plåt (tvättmaskiner mm).  Rostfri träskruv och byggskruv dök inte upp på marknaden förrän under 1990-talet.

I forna dagar använde man mässingsskruv om man ville ha bra korrosionstålighet.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-21 kl 15:40 »
Hej, rostfritt uppfanns 1912 enl wikipedia. Alla möbler och hus byggda i ek innan dess är alltså garanterat inte spikade eller skruvade med rostfritt. Grannens spåntak är spikad på ek med obehandlad spik, ca 100 år vid det här laget. Trots ca 20 års exponering av regn och snö samt 80 år under tegelpannor sitter spiken kvar.
Jag har sågat i otaliga obehandlade spik både i färsk ek och torkad, och alla skrotade sågklingor talar sitt tydliga språk. Vill man lyxa till det verkar galvat stå sig bra. När man drar ut en galvad spik från en ekstock är den nästan alltid helt opåverkad av rost. Det finns säkert tillfälle när rostfritt är att föredra, men jag vet inte under vilka omständigheter det skulle vara, kanske någon annan forummedlem har erfarenhet av det?
Båtbygge, rostfritt (A4) eller ännu hellre brons.
I många fall är järn att föredra, den kan böja sig om träet expanderar och krymper. Rostfritt är sprödare och tenderar att gå av lättare.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #5 skrivet: 04 sep-21 kl 20:47 »
Järn missfärgar ju lätt ek, det kanske har bidragit till det vanligt förekommande rådet om rostfritt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #6 skrivet: 04 sep-21 kl 21:09 »
Kanske, men det missfärgar bara träet helt nära.
Det är ett skäl att använda klossar när man tvingar ihop saker, men för spikar och skruv tror jag inte att det är ett problem

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #7 skrivet: 05 sep-21 kl 14:07 »
Rostfri skruv är inte alltid sprödare. Skulle säga att de generellt sett är klenare, men inte sprödare.

Har stått och rensat trallvirke några dagar, och när det gäller trallskruv (stål) kontra trådspik så är det lite lätt överdrivet som glaspinnar och gummisnodd ;D De rostfria skruvarna böjer man utan problem medan stålskruvarna går av vid 10-30 graders böj.


Jag har en linoljad bänkskiva, bok tror jag, som lätt blir missfärgad av järn. Har ingen koll, men järn kanske skall undvikas när det skall vara snyggt. Å andra sidan är ju inte rostfritt och trä en snygg blandning i mina ögon, hellre patina.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-22 kl 08:54 »
Ek blir lila av järn, trät missfärgas i närheten av till exempel en spik. Kan tänkas att det främst gäller för färsk ek, en torr ekplanka inomhus verkar väl inte bli missfärgad på samma sätt?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #9 skrivet: 15 aug-22 kl 22:08 »
Så länge allt är torrt bör det inte kunna bli någan missfärgning, men torr ek som blir fuktig färgas definitivt av järn. Fast möjligen är det torra virke jag känner till ändå förhållandevis färskt?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Rostfri skruv i ek?
« Svar #10 skrivet: 16 aug-22 kl 08:51 »
Innomhus synligt skulle jag välja mässing framför rostfritt i ek.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 2 användare
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser