Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter på tomten?  (läst 4022 gånger)

Valkyrie

  • Inlägg: 26
    • Närke
Getter på tomten?
« skrivet: 08 jun-17 kl 16:55 »
Hej! jag bor i en gammal handelsträdgård med 1,2ha tomt och en liten lada. Är sugen på att skaffa getter men känner mig osäker på om det är genomförbart. Funderar isåfall på lappgetter och att ha två eller tre stycken från början och sen får vi se hur det går. Skulle gärna ha för att kunna mjölka men framförallt för sällskap och för att ha något som kan äta på det som växer.
Räcker tomten eller kommer dom att behöva mer bete?
Ladan är uppdelad i fyra sektioner, en med betonggolv, en med jordgolv och en med trägolv, den med bettonggolv är bäst att ha dom i, eller?(den med jordgolv har ingen egen ingång utifrån)
3 katter, två hundar, en chinchilla ett stort hus och en totalt oanvänd GIGANTISK trädgård..Hjälp?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter på tomten?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-17 kl 20:44 »
Välkommen hit!  :)  Jättekul att du funderar på en av våra svenska utrotningshotade raser!

  Om du ska använda systemeet med permanentbädd är cement bäst, och trä sämst.  Eftersom du bara vill ha några få, bör du nog satsa på en ströbädd som värmer dem lite på vintern.

  Beträffande hur mycket mark som behövs hänvisar jag till mera kunniga.  Vall kan ge så olika mycket djurmat per ytenhet.  Det beror också på vilka växter det är du kan erbjuda dina getter.  Men till bara två eller tre getter kanske du kan köpa lite hö av någon granne, om det fattas?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Getter på tomten?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-17 kl 21:31 »
Du vill alltså inte odla någonting annat än getter i din trädgård? Inga fruktträd, grönsaker eller något annat?
//Luff

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Getter på tomten?
« Svar #3 skrivet: 10 jun-17 kl 09:21 »
På 1,2 hektar bör det växa tillräckligt för att föda 2-3 getter.
Men är det inte risk för att en trädgård har trädgårdsväxter eller buskar som kan vara giftiga för getter?
Du kanske måste läsa på och gräva bort buskar som är giftiga innan du tar dit dem.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Getter på tomten?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-17 kl 13:50 »
På 1,2 hektar bör det växa tillräckligt för att föda 2-3 getter.
Men är det inte risk för att en trädgård har trädgårdsväxter eller buskar som kan vara giftiga för getter?
Du kanske måste läsa på och gräva bort buskar som är giftiga innan du tar dit dem.
Det är nog getterna som är det giftigaste i de trädgården. :-) Dödar alla växter.
//Luff

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Getter på tomten?
« Svar #5 skrivet: 11 jun-17 kl 15:18 »
Du vill alltså inte odla någonting annat än getter i din trädgård? Inga fruktträd, grönsaker eller något annat?

Hur odlar man getter?
Jag trodde det var mamma och pappa get, som gjorde getbarn.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Getter på tomten?
« Svar #6 skrivet: 11 jun-17 kl 16:02 »
Man odlar getter likadant som man odlar växter:  Ge dem en bra miljlö, så att de, just det, förökar sig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser