Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tipstråd för ett plastfritt liv!  (läst 3462 gånger)

Algiz

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Tipstråd för ett plastfritt liv!
« skrivet: 10 jul-13 kl 23:09 »
Hej på er!
Jag eftersträvar att byta ut så många som möjligt av plastföremålen i mitt liv mot alternativ av mer vettiga material; trä, metall, skinn etc etc. Det kan finnas saker i vardagen man suckande tänker om att "ja till detta finns ju inget bättre alternativ", sedan kanske man springer på en självklar och underbar lösning.
Hoppas att andra som går i samma banor vill skriva sina plastfria lösningar här, så kan vi dela med oss  :)
Mina smartaste hittills är

* disktrasor - av gamla fina tygnäsdukar köpta på loppis. Plus i kanten för att de är tvätt- och återvinningsbara i mycket större utsträckning än de vanliga.

* duschdraperi - av spetsgardintyg. Är så väldigt mycket finare, och funkar dessutom jättebra, om man tänker på att välja ett tyg som är någorlunda tätt, typ sådant här. http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=spetsgardin&source=images&cd=&cad=rja&docid=r_YwvJ65gESAtM&tbnid=QRUoaH26nTGI9M:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fbutik.bevarainredning.com%2Ftextil-mattor%2Fspetsgardin&ei=o8zdUeyoHoWq4ASrooAQ&bvm=bv.48705608,d.bGE&psig=AFQjCNEUofnpdNTkCEst3YFGUmQ8fcsAGw&ust=1373576728279423

Skogsviktor

  • Inlägg: 117
    • Västergötland
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #1 skrivet: 11 jul-13 kl 07:30 »
Många gifter utsöndras ur plast när den blir varm, köksredskap till exempel.

Om man inte har tummen mitt i handen (och kniven bredvid den) så kan man ganska lätt tälja till sina egna köksredskap att ha i grytor och pannor.

Stekspade är ju lite svårare att göra i trä men de säljer stekspadar med metallblad och trähandtag på Coop, säkert på flera andra ställen med.

Matlådor brukar jag aldrig värma mat i, endast frysa in i. Det ökar ju på vardagslyxen också att alltid äta på talrik. Annars har jag inget bra alternativ till matlådor förutom att infryst soppa gör sig kanon i en glasburk.

Min tankenöt just nu är hur jag gör en plastfri spagettislev, har inte kommit så långt...

Iris hantverk gör ju en hel del fina bra att ha grejer i trä.

Jag dricker vatten ur en glasflaska, vattnet smakar alltid likadant även om vattnet har stått in någon vecka. Vattnet i en plastflaska efter en vecka smakar instängt enligt min mening.
Jag har sett att man kan virka ett rep runt en glasflaska, då blir den stöttåligare.




hånung

  • Gäst
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #2 skrivet: 11 jul-13 kl 08:18 »
För min del så är det bara gjutjärns stekpanna som gäller likaså använder ja bara emaljerade gjutjärnsgrytor sant rostfria bunkar  och träslevar   det håller i evig heter   stekpannan ja har är väl  mist 60 år  grytorna är väl från 50-60tal .

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #3 skrivet: 11 jul-13 kl 12:23 »
......

Min tankenöt just nu är hur jag gör en plastfri spagettislev, har inte kommit så långt...

......


Då knäcker vi nöten!  ;)


johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #4 skrivet: 12 jul-13 kl 09:07 »
Min tankenöt just nu är hur jag gör en plastfri spagettislev, har inte kommit så långt...


om du verkligen måste göra den själv så har jag inga direkta tips... vill du bara ha en som inte är av plast så har ikea en i rostfritt stål





* disktrasor


nu vet jag inte vad du köper för disktrasor innan du började använda tygnäsdukar [vilket verkar vara en helt ok grej]...? men tex wettexs disktrasor görs av bomull och cellulosa och är komposterbara... (ok, de är ju oftast förpackade i en plastpåse när man köper dem... så vill man bli helt plastfri så får man ju välja bort dem av den anledningen...)... vill man rengöra sin wettex-trasa så kan man med fördel blöta den i vatten med lite pressad citron och sedan mikra den på hösta effekt i en minut (den blir varm så var försiktig när den tas ur mikron)

« Senast ändrad: 12 jul-13 kl 09:16 av johe71 »

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #5 skrivet: 14 jul-13 kl 20:05 »
... vill man rengöra sin wettex-trasa så kan man med fördel blöta den i vatten med lite pressad citron och sedan mikra den på hösta effekt i en minut (den blir varm så var försiktig när den tas ur mikron)

Vilken typ av smuts hoppas du på att kunna avlägsna ur disktrasan med den metoden? Bakterier, spår av feta matrester mm påverkas inte alls av en "sur" rengöring. Möjligen luktar den lite bättre efteråt och smutsen kanske bleks litegrann så att trasan ser renare ut, men alla otrevligheter finns ändå kvar i den. Det är betydligt mer effektivt att tvätta ur den med vanligt diskmedel eller tvättmedel, skicka gärna med den i en 60° eller 85° vittvätt. Vill man desinficera den ordentligt så är det kokning i minst 10 minuter som behövs.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #6 skrivet: 15 jul-13 kl 11:52 »
Vill man desinficera den ordentligt så är det kokning i minst 10 minuter som behövs.

Ett litet stickspår... Gör såpa nån nytta vid kokningen?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #7 skrivet: 15 jul-13 kl 12:13 »
Kanske inte som desinificering men däremot för allmän rengöring av trasan. Har man ändå kört den i tvättmaskin innan kokningen så behövs det definitivt inte.

Tänk på att om såpa eller andra tvättmedel ska göra nytta för att lösa upp organisk smuts så ska tvättlösningen värmas gradvis under tvättningen, så att proteinerna hinner lösas upp innan de koagulerar. Det fungerar alltså inte alls att slänga i en disktrasa i kokande såp- eller tvättmedelslösning, utan då är det bättre att göra som en tvättmaskin och utgå från kallvatten som värms sakta medan tvätten bearbetas. Och om man har använt såpa så måste ju trasan ändå sköljas i rent vatten efteråt.

Tuvaliten

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
SV: Tipstråd för ett plastfritt liv!
« Svar #8 skrivet: 21 aug-13 kl 13:05 »
Matlådor finns i rostfri plåt(försvarets) eller i glas på biltema dock med plastlock, men de är täta och maten är inte i kontakt med plasten så mkt. Går dessutom att värma i micron om tallrikar saknas.
I begagnade glasburkar(sylt/sillburk) går att förvara rester eller till annan förvaring.

Spana in denna sida här finns frysklamp, sugrör, glassformar, iskuber allt i rostfritt. :)
http://www.laplandecostore.se/rostfri-matforvaring-mm/?offset[54429197]=15

Diskborstar, tandborstar och nagelborstar finns i trä.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 2 användare (1 dolda)
tessg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser