Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modern inomhusmiljö, växthus och bostad i en lada?  (läst 8942 gånger)

Andreas_yi

Modern inomhusmiljö, växthus och bostad i en lada?
« skrivet: 04 okt-09 kl 15:16 »
Hej!

Jag har nyss varit nede i Amazonas och minns fortfarande hur skönt det är att vakna upp och leva i en levande miljö. Riktigt så levande går det inte att få det här så lätt mer än för folk med kapital att bygga sitt eget Universeum att bo i (med inomhusregnskog, hajakvarium mm). Den här tråden skapar jag med förhoppning på att kunna få inspiration och konkreta ideer, rekommenderade hemsidor, länkar och erfarenheter från de som kanske kommit en bit på vägen. Tråden får ta upp det den vill, men jag börjar med några frågor.

Känner någon till exempel på att bygga billig men stor inomhusmiljö av en gammal eller nybyggd industrilokal? Alltså att bo i. Drömmen är att med en vanlig knegarekonomi kunna få till en sådan miljö, med stor södervänd glasvägg som man kan fälla ut en isolering över på natten, eventuelt motordriven. Så att man kan ha höns, hund eventuelt andra djur och tropiska eller åtminstone sydligare växter i. Eventuelt en del extra växtbelysning. Väl isolerade tak, men kanske sluttande glastak i söderläge och väl isolerade väggar i icke sol läge. Jag har inget emot att köpa el från vanliga nätet, bara det ligger på en rimlig nivå, vad gäller matrialval är det i stort bara ekonomin som styr.

Ett alternativ kan vara att börja med en stabilt byggd lada, isolera den och byta söderväggen mot glas.

Någon som sett exempel på vad jag talar om, kanske från norra USA eller kanada, eller japan för den delen? Vad får man betala för en ny isolerad industrilokal? Kök och toa och sånt tänkte jag man kan köpa begagnat.

Alla tips välkomna!

hoj

• Blekinge
Det du inte vet, det vet du inte.

Andreas_yi

SV: Modern inomhusmiljö, växthus och bostad i en lada?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-09 kl 16:00 »
Tack hoj, det var riktigt bra grejjer. Lite över min budget 1,5 miljoner kan jag inte bära ännu, men det måste ju gå att få till en start.

hoj

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 04 okt-09 kl 16:12 »
Jo. Budgeten beror ju ofta på hur mycket jobb du kan utföra själv (eller med vänner/volontärer) och hur mycket du behöver anlita kvalificerat folk för.
Det du inte vet, det vet du inte.

Andreas_yi

« Svar #4 skrivet: 04 okt-09 kl 16:42 »
Jepp, goda vänner är ju förutsättningen för och konsekvensen av ett gott liv.

Jag kom på en mellanide mellan det här växthuset runt ett vanligt bostadshus och min beboliga lada med glasvägg som kanske kan vara något. Frågan gäller ju också bygglov. Vad är anledningen till att de kör glas runt om förresten, finns det annat än fördelar med en isolerad norrvägg?

Jo mellaniden: Köpa ett billigt fritidshus och köra en glasbyggnad runt den med isolerade ickesolsväggar och tak. Att starta med ett fritidshus, eller billigaste rucklet till bostadshus (i bra läge) ger ju mer ekonomisk rörelsefrihet.

Vad sätter bygglovslagen för begränsningar för en sån idé?

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 okt-09 kl 16:57 »
Vad sätter bygglovslagen för begränsningar för en sån idé?

Du måste har bra isolering för att få bygglov på hus, eller snarare god energieffektivitet. Att värma ett glashus är inte billigt, om det nu inte är riktigt effektivt isolerglas. Är det ett fritidshus är kraven enklare. Sedan måste du ju antagligen hålla dig utanför detaljplanerat område, annars blir det jobbigt att gå utanför normen

Karl P

• Halland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-24 kl 20:12 »
Andra billiga sätt för att få en öppen och härlig yta är om man "river" de icke bärande väggarna inomhus och monterar glas. Tycker det ger så mycket för välmåendet, som ett helt annat hus.

Själv tog man ner två tråkiga väggar, typ 4 meter bred resp 3 m, och satte upp lamellglas med trevligt mönster som folierades i efterhand. Glaset från interglas om jag minns rätt, eller express glas https://www.glasexpress.se/produkt/hardat-klart-glas-kopia/

Körde på lister från göthes https://gothes.se/glasvagg/ som ordnades via en glasfirma i stan. Ville ha rejäla lister och inget basic från byggvaruhusen. Blev en liten summa men faktiskt värt det.

Det knepiga var att återställa det man rev ner, för att det skulle flyta ihop bra med övriga, då jag inte ville byta hela golvet och så vidare. Sedan satt där eluttag två stycken, men dem drogs om till sidorna.

I det stora hela nöjd, känns extremt luftigt numera, men ändå som olika vrån i huset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 2 användare
Luffsen, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser