Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygglov Off grid  (läst 1582 gånger)

hnrk73

• Gotland
Bygglov Off grid
« skrivet: 19 jan-25 kl 12:55 »
Hej!
Jag har en tomt som tidigare har fått ett bygglov för fritidshus beviljat. Vi vill nu bygga ett litet fritidshus (ca25m2) utan att anlägga avlopp eller borra för vatten. I det tidigare bygglovet har lämpligheten prövats för vatten & avlopp och det fanns inga problem med marken. När jag nu frågar kommunen om det är möjligt att ansöka om ett nytt bygglov där man inte vill ha vatten & avlopp utan t.ex förbränningstoalett (el finns på tomten) så säger de att detta måste prövas i ett bygglov och att man på det tekniska samrådet behöver säkerställa att de "tekniska egenskapskraven" i PBL kapitel 8 efterföljs. De föreslår alltså att man söker bygglov och sedan blir man tvungen att presentera en lösning som de godkänner i det tekniska samrådet. De kan tydligen inte på förhand säga om de kommer att godkänna något så man måste alltså betala ca 30'000kr i ansökningsavgift och vänta i minst 10 veckor för att sedan se vad de säger i det tekniska samrådet. Jag har ganska bra koll på byggregler och VA-frågor men det verkar omöjligt att i förväg få en uppfattning om det är möjligt att få igenom en off grid-lösning. Någon som har någon erfarenhet eller tips om hur man skall gå tillväga om man vill få tillstånd att bygga ett mindre fritidshus, men slippa att anlägga vatten & avlopp?
Tacksam för all hjälp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
ärt, lavendula, bolin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser