Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra strö som inte dammar  (läst 1522 gånger)

Lindaaa

Bra strö som inte dammar
« skrivet: 30 jun-24 kl 11:40 »
Jag behöver lite hjälp!   :)
Jag letar efter nytt strö till mina höns då jag börjar känna av dammet i mina luftvägar när jag grejar mkt i hönshuset  (vilket nu de senaste har blivit ganska mkt då vi har fått kycklingar nyss och har en ny kull på väg) 
Jag har för närvarande spån som golvströ och halm i redena men tänker byta ut båda till lämpliga alternativ.
Vad har ni för tips och erfarenheter?

Sen tänker jag även utöka utrymmet för hönsen och göra en avdelning för mat och vatten och där vill jag hålla det extra "rent". Det är skrovlig betong som golv. Vad kan jag ha som strö i matavdelningen? Tänkte först inte ha något på golvet där, men det kanske blir kallt och tråkigt för dem då de gillar att gå omkring och sprätta?

De material jag har tänkt på är bla riven kartong, strimlat papper, hampaströ eller någon typ av pellets. Har ni några andra alternativ?

Vad har ni för nått i era reden? Har någon testa torkade ormbunkar?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bra strö som inte dammar
« Svar #1 skrivet: 30 jun-24 kl 11:57 »
Jag skulle antagligen satsa på pellets som man blöter lite så det gäller isär.

Men samtidigt så måste du fundera på ventilationen.
Det kan vara klokt att installera en rejäl fläkt som trycker in mängder med luft och på så sätt drar med sig dammet.
Vattendimma binder dammet och får det att falla till golvet.
Och att du använder andningsskydd när du är i hönshuset.

Höns dammar fruktansvärt oavsett vilka åtgärder du gör.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jun-24 kl 15:31 »
Ja, det känns inte som om dammet kommer från golvet, utan från hönorna. Men att de sparkar och flaxar gör ju inte att golvmaterialet ligger helt stilla heller.

Bra ventilation är nog det viktigaste, men vintertid när man inte vill blåsa värmen ur hönshuset så tror jag att man kan minska dammet genom att hänga upp glest tyg utmed väggarna och skaka ur det ute när det samlat en del damm. Har man kycklingnät som avspärrningar i hönshuset så märker man hur mycket damm som sätter sig där...

Vi kör med kutterspån, inte bäst men helt ok. Ta inte torv, det dammar otrevligt hos höns. Ormbunkar låter trevligt, men jag tror det är lite giftigt.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-24 kl 08:03 »
Man måste veta vilken sorts ormbunke man plockar. De som har sporer på undersidan av bladen ska man inte ta av, som sagts vissa har svagt giftigt till cancerframkallande sporer och när ormbunken torkat/mognat så släpps sporerna lösa och dammar upp i luften.

Efwa

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-24 kl 10:40 »
Jag använder halmkrosspellets. Jag fuktar det inte utan häller in det som det är. De fixar själva.
Däremot tror jag det är dödfött att hitta något dammfritt. Det ligger liksom i deras natur, tycker jag, att göra allt dammigt.

Tiomilaskogen

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 02 jul-24 kl 08:50 »
En otrevlig åkomma som drabbade bönder förr i tiden kallades tröskdammlunga.
Jag tror att bästa lösningen är att du köper en låda andningsskydd och är rädd om dig.

Lindaaa

« Svar #6 skrivet: 03 jul-24 kl 13:52 »
Tack för alla trevliga svar och tips!
Hade ingen aning om att ormbunkar kunde vara giftiga. Något annat förslag på material i redena?
Kanske ska testa pellets på golvet då?!
Och hänga upp tyger och skaka av dammet lät ju intressant.
Munskydd har jag, men "glömmer" ofta att ta på de när jag bara gör snabbvisiter, vilka ofta råkar bli till lite längre besök.
Och öka ventilationen.
Vi ska även utöka utrymmet för hönsen då de blivit några fler.
Ska bli kul att städa ut och lägga in nytt och göra fint i hönshuset.

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 jul-24 kl 23:34 »
Somliga använder sand som strö åt hönsen.  Det dammar i alla fall inte, men kan vara tungt att hantera.

Dre

• Gotland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-24 kl 08:37 »
Jag använder sand både på golvet och bajsbrädan och rekommenderar det verkligen! Har också känt av allergi i hönshuset innan och detta har blivit min favoritlösning.

Det dammar inte och dessutom kan jag använda dammsugare emellanåt, typ vid ruggning när de dammar riktigt rejält, på svagt sug med munstycket horistontellt för att få upp fjädrar och damm. Sanden är tyngre och stannar kvar, man får va lite försiktig förstås.

Mockar hela hönshuset och bajsbräda med kattsandspade på 2 min, lite mysigt att kratta helt slätt och fint, skoj att se spåren hur hönorna gått (och om det ev varit en mus framme och vart den kommer ifrån).

Eftersom det är så lätt att se varje bajs blir hönshuset helt rent på bajs varje dag och det luktar knappt tupp därinne!

Hönsen gillar det helt ok, jag brukar lägga in hö eller torkade löv eller mossa i redena beroende på vad jag har samt en hötuss mitt i huset jag strösslar lite frö i så de får att pyssla med om de behöver vara inne.

Hönsen har 5 kvm golvyta, jag har ca 3-7cm djup på sanden i huset. (tunnt runt vattenskålarna och djupare där de går mycket) Hade planerat för dubbla djupet, men detta fungerar väldigt bra.

Gillar också att småkryp inte gillar sanden och att den inte ruttnar/möglar. Lätt att se om det blivit vattenspill och ta ut det blöta.

På våren åker sanden ut på pressenning och blir igenomtvättad och får torka ordentligt av solen någon månad innan den kommer tillbaka in.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 08 sep-24 kl 09:05 »

Det dammar inte och dessutom kan jag använda dammsugare emellanåt, typ vid ruggning när de dammar riktigt rejält, på svagt sug med munstycket horistontellt för att få upp fjädrar och damm. Sanden är tyngre och stannar kvar, man får va lite försiktig förstås.

Det borde gå att använda ett munstycke till dammsugaren som minskar hastigheten på luften och därmed lyftkraften. När man har akvarier brukar man använda den metoden (men med hävert) för att rengöra sand och grus på botten.

KalleHS

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 sep-24 kl 11:38 »
Sådana dammsugarmunstycken har jag sett någonstans.

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser