Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snedtak åt fel håll på liten timmerbyggnad  (läst 136 gånger)

Kaniker

• Hälsingland
Snedtak åt fel håll på liten timmerbyggnad
« skrivet: 07 jun-21 kl 08:51 »
Möjligen är detta mitt första inlägg på forumet. Gott så, i så fall. Det är så dags.

Jag håller på att timra en liten friggebodsstor byggnad (3x5 meter knappt) och ännu är det en bit upp till takkonstruktionen, men tids nog kommer jag väl dit. Av flera funktionella skäl skulle jag först och främst behöva ha snedtak, alltså ett sådan som bara lutar åt ett håll med högsta punkten vid en sida av byggnaden. Det tycker jag inte borde vara något större problem att ha, förutsatt att jag ser till att det inte kan bli för mycket belastning på den höga väggen som bär upp takets höga sida. Men jag kan ju ha fel.

För att komplicera saken ytterligare så har jag dock insett att bästa funktion får jag om jag gör snedtaket åt fel håll, alltså med den högsta punkten på en kortsida och lutandes längs med huset ned till den andra kortsidan. Jag har svårt att hitta särskilt mycket alls om takkonstruktioner för timmerhus (förutom pulpettak) så jag tänkte förhöra mig här för att se om någon har några kloka tankar om problem med att göra som jag tänkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 4 användare (1 dolda)
127, Banelinjen, Lugnebergagård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser