Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med tak till gammal jordkällare  (läst 1694 gånger)

rehn

• Uppland
Problem med tak till gammal jordkällare
« skrivet: 25 maj-21 kl 19:23 »
Hej
Jag håller på att bygga ett nytt tak på en gammal jordkällare.Vid "avtakning" upptäckte jag en märklighet som jag inte förstår.
Under det gamla taket ligger en stock längs under takåsen. Vilar i ena änden på några träblock, som ligger på "jordtaket".
Andra änden lutar nedåt och vilar på en tvärbalk. Trodde först att den på något sätt stödde upp den mittersta takstolen, med det var fel.
Den enda kontakt stocken har med takkonstruktionen är där den vilar mot tvärbalken.
Ser ingen förklaring till stocken.
Titta på bilderna så tror jag det framgår hur det ser ut.
Källaren är gammal och uppbyggd av grovhuggna stenblock
Någon som har något förslag ??

https://www.dropbox.com/s/opvkc514ceyop67/P1020887-K100.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/lblk8fhlg8n6mc8/P1020888-K100.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cjrv4y169mytgnb/P1020889-K100.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/omc29cna6879k0z/P1020891-K100.jpg?dl=0
« Senast ändrad: 25 maj-21 kl 19:29 av rehn »

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Problem med tak till gammal jordkällare
« Svar #1 skrivet: 25 maj-21 kl 20:55 »
Kanske är bra att hänga grejer i? Annars ser jag inte vilken nytta den skulle göra alls.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 26 maj-21 kl 08:12 »
Det ser ut som den har rasat och faktiskt stödde takkonstruktionen ursprungligen. Det såg ut ungefär så där på mitt jordkällartak som jag renoverade för nästan 20 år sedan. Jag härmade den gamla konstruktionen och bytte de ruttna delarna. Så här ser det ut nu:

recraft

• Småland
« Svar #3 skrivet: 26 maj-21 kl 16:06 »
Jag gjorde en sådan restaurering förra sommaren. Där vilade nockåsen på timrade gavelrösten. Jag tror från bilderna att befintliga gavelrösten har försvunnit (på ena gaveln) om de funnits där från början. På den sida där nockåsen ligger ned så ser det ut som att det suttit en provisorisk tvärslå, kanske spikad, som hållit uppe den, men den har släppt i ena sidan? Det ser också ut som åsen också har förskjutits i sida. På andra gavelröstet ser "tuppen" ut att saknas. Har man ett timrat fristående gavelröste som inte låser in i en knutkedja så kan det troligen bli "vingligt" och speciellt tuppen, den översta stocken som nocken vilar på sitter då bara med par dymlingar i understocken. Nocken ser ut att ha landat på hanbjälkarna, men takstolarna har inte "vickat" eller kavat in troligen pga hyfsat kraftig bärläkt till tegeltaket?

Om du inte vill timra nya gavelrösten så är en "king post truss"-liknande konstruktion med stabilisering i längsled kanske bra för att hålla uppe nockåsen i vardera gavel ett alternativ. Det kanske kan vara bra den dag det kommer 1 meter blötsnö på taket. Bättre än friliggande träblock iaf som kan riskera att välta. Om nockåsen är dålig och du inte har en ny stock kan du ta två 2"x6" och sammanfoga dessa så att den kan fungera som nockås 6" hög och även göra små uttag för taktolarna så att de får "ligg" längs med hela nockåsen. Oljehärdad masonit under ströläkt/bärläkt (2"x1") kan vara bra att ha under teglet så att en trasig panna inte kan leda ned vatten i takkonstruktionen.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 maj-21 kl 12:42 »
Åsen som jag tog bilden utav vilar i varje gavel på det som recraft kallar för gavelröste. Konstruktionen som jag gjorde håller i alla fall för 1m snö som vi ibland har häruppe.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser