Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djupborrad brunn för bla bevattning utomhus  (läst 1661 gånger)

Le1

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
Djupborrad brunn för bla bevattning utomhus
« skrivet: 19 mar-21 kl 16:55 »
Efter flera dagar av sökande på nätet så står jag här ännu utan någon lösning till mitt problem.

Jag har nyligen köpt ett gammalt torp där föregående ägare borrat en brunn (58m) och monterat en pump (okänt fabrikat, har ej dragit upp den).
Ett lock är installerat på foderröret och där löper det ut en 230V stickkontakt samt en 90-graders koppling för vatten.
Tidigare ägare har knappt använt pumpen och då de gjort det bara stoppat i stickkontakten och låtit det spruta. Denna lösning känns sådär  :-\.

Så, till min fråga, hur bör jag reda upp detta på bästa sätt?
Min tanke just nu är att skaffa något kit liknande detta (https://www.scandiapumps.com/product/emtek-rordelssats/) samt möjligtvis en liten liten hydropresstank (typ 8l) och montera. Jag kommer inte dra in något vatten i huset utan istället använda pumpen som en sorts gårdspump och där fylla dunkar etc.
Då allt just nu är oisolerat tänker jag bygga någon form av litet pumphus runt samt sätta in en frostvakt inför vintern (något likt det här fast med mindre tank https://www.scandiapumps.com/nyheter/komplett-brunnsoverbyggnad-for-borrad-brunn/).
Borde jag även installera någon form av vinterdränering, hur ser en sådan ut, eller är jag helt ute och snorklar? ???

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Djupborrad brunn för bla bevattning utomhus
« Svar #1 skrivet: 19 mar-21 kl 21:26 »
Om du har frostvakt behöver du nog ingen vinterdränering? För övrigt kommer det antagligen funka bra med grejen du länkade till och en liten hydropresstank. Men det kanske blir lika billigt att köpa en komplett pumpautomat på biltema och skruva lös själva pumpen och bara använda tryckvakten och tanken? Smidigare än att beställa, om du har biltema närmare.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Djupborrad brunn för bla bevattning utomhus
« Svar #2 skrivet: 20 mar-21 kl 15:06 »
Jag skulle höra med en rörfirma och be dom fixa pumpen. Ibland trivs inte växterna med att bli vattnade från borrad brunn. Ett knep kan vara att slå upp vatten och låta stå över natten innan det används.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Djupborrad brunn för bla bevattning utomhus
« Svar #3 skrivet: 20 mar-21 kl 16:12 »

Tidigare ägare har knappt använt pumpen och då de gjort det bara stoppat i stickkontakten och låtit det spruta. Denna lösning känns sådär  :-\.


Billigast är att köra vidare på den lösningen, men att göra det lite bekvämare. Sätt en brytare med fjärrkontroll i uttaget, så kan du slå på vattnet med kontrollen. Jag har gjort så på en dränkpump som jag fyller upp vatten till odlingar med. Inget som bromsar vattnet, och billigt. Just nu använder jag ju inte det vattnet, så brytaren och fjärrkontrollen styr lyset i en bod. Tror brytaren heter Nexa, men de finns för ett par hundringar i all bygghandel eller hos Biltema, Jula, Clasohlson.

Le1

  • Inlägg: 2
    • Bohuslän
SV: Djupborrad brunn för bla bevattning utomhus
« Svar #4 skrivet: 23 mar-21 kl 18:38 »
Om du har frostvakt behöver du nog ingen vinterdränering? För övrigt kommer det antagligen funka bra med grejen du länkade till och en liten hydropresstank. Men det kanske blir lika billigt att köpa en komplett pumpautomat på biltema och skruva lös själva pumpen och bara använda tryckvakten och tanken? Smidigare än att beställa, om du har biltema närmare.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-801-2000038673
Det där var ju en fiffig ide, borde vara rätt enkelt att genomföra förutsatt att dimensionerna lirar. Jag var och röjde i förrådet i helgen och hittade minsann en pumpautomat bakom diverse bråte  Yess ! Så det blir nog att köra på den metoden under sommaren iaf.
Rent hypotetiskt sett, hur skulle en vinterdränering se ut? Om jag inte haft något tryckkärl så hade jag nog bara borrat ett litet hål i PEM-slangen ca 2-3m ner, men hur går man till väga om man har kärl?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 4 användare (2 dolda)
Jon.b, Garaban

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser