Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa en fruktlund utan att ruineras  (läst 2394 gånger)

Jacobski

• Södermanland
SV: Skapa en fruktlund utan att ruineras
« Svar #20 skrivet: 14 okt-21 kl 23:40 »
Fruktträd är ofta lätta att föröka med sticklingar t ex så länge man gör det på rätt sätt, går att köpa ympmaterial billigt som du rotar som sticklingar istället annars är de lätta att få från vänner, grannar osv om man frågar snällt gratis eller om man tar sticklingar från alla de övergivna träd som finns ute på landet. Med frö kan man göra ganska mycket med, dock bättre att köra på frön från fruktträd och frukt som du gillar som du hittar här i Sverige utan vildapel i närheten för t ex i äppelodlingar så används ofta vildapel för pollinering och då får man ofta något som liknar med vildäpplen än dessertäpplen. Sätter du frö från dessertäpplen som odlats enbart med andra goda äpplen i närheten så är chansen stor att du får något hyfsat bra.

Päron blir ofta okej från frö.

Plommon och krikon funkar väldigt bra från frö och gamla krikonsnår finns det väldigt mycket av ute på landet som man kan ta rotskott ifrån och en del krikonsorter är väldigt söta och goda att ha som bordsfrukt; värt att nämna gällande plommon dock är att de frukter som säljs i butik är ofta japanskt plommon(Prunus Salicina) och ej de Europeiska(Prunus Domestica) som annars odlas här i Sverige, finns inte så mycket information på hur de japanska plommonen blir från frö och ännu mindre hur de växer här i Sverige.

Körsbär, hallon, björnbär och amerikanska blåbär blir ofta okej från frö vad jag har hört. I södra Sverige kan man även odla persika och nektariner från vanliga köpfrukter.

En del träd från frö kan dock bli ganska stora men har man lite extra utrymme för dem att växa och lite hjälpmedel för att plocka frukt med så är det ju inga problem. Går också att få tag på frö på nätet för en hel del intressanta sorter och många växtintresserade skickar gärna frö av deras sorter till dig om du vill ha dem; dina träd kommer kanske inte bli som deras men när en fruktsort är bra så är det ofta hyfsat bra genetik i fröna och god chans att det blir något bra resultat av dessa med. När det gäller köpfrukt och frö från dessa så skulle jag nog ändå säga att så länge det inte är äpplen eller japanska plommon så är ändå chansen väldigt stor att du får något hyfsat bra från fröna så länge växten du odlar kan hantera klimatet/växtzonen där du bor.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 15 okt-21 kl 11:45 »
Det där lät intressant! Finns ett antal goda äppelträd av för mig okända sorter lite här och var runt om gården. Kan ju vara frösådd från blandningar från trädgården.

Jag bryr mig ju inte om vad äpplena heter, eller om de är renrasiga, bara de är goda. Och alla äpplen är goda för djuren, så här skall sås hybrider :) I värsta fall så gillar ju djuren bark och löv.

Jacobski

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 20 okt-21 kl 02:27 »
Det där lät intressant! Finns ett antal goda äppelträd av för mig okända sorter lite här och var runt om gården. Kan ju vara frösådd från blandningar från trädgården.

Jag bryr mig ju inte om vad äpplena heter, eller om de är renrasiga, bara de är goda. Och alla äpplen är goda för djuren, så här skall sås hybrider :) I värsta fall så gillar ju djuren bark och löv.
Ja, om själva fröet är goda äpplen x goda äpplen så är chansen stor att det blir goda äpplen från frösådden. Äpplen har mestadels odlats och selekterats för att vara goda över tusentals år med just frön, så det är redan oftast väldigt många generationer bakom många av dessa goda äpplen. Det är när man sår kärnor från köpta äpplen där blommorna pollineras med pollen från vildapel just för att vildapel är så bra som pollinerare som man får de dåliga resultaten man ofta hör om. Har märkt att självsådda äpplen vid gamla ödetorp, ödetomter osv på landet där det inte finns vildapel i närheten nästan alltid är ganska goda. :o

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #23 skrivet: 21 okt-21 kl 16:15 »
Vildapel är ett ganska sällsynt träd, en stor del av det folk tror är vildapel är egentligen fröplantor av odlade äpplen. Längs norrlandskusten och hela inlandet från Värmland och uppåt växer vildapel inte över huvud taget, men inte blir fröplantor av äpple lika bra som ympat material där ändå. Det är mera komplext än bara att fröplantor blir en blandning av föräldrasorterna.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 21 okt-21 kl 17:00 »
Men har man plats så kan man väl gott plantera fröplantor? Det räcker ju med att ett träd blir riktigt lyckat för att det skall vara mödan värt, och det behövs inte för min del eftersom jag sällan hittat något riktigt tråkigt äpple. Blommorna är ju vackra också och kommer vid en tid på året då jag lägger märke till dem. Och är det bara någotsånär tålig frukt så fungerar den bra till både tama och vilda djur.

Men de träd som är gamla och snart rasar i min trädgård, dem kan jag alltså ta sticklingar ifrån och på så sätt rädda?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 21 okt-21 kl 17:44 »
Ja, äppelträd av alla sorter är mycket värdefulla i naturen. Nektar, frukt och värdträd för alla möjliga organismer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 3 användare
skogaliten, LottaLuvin, Lennart MÃ¥rs

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser